Co ułatwia a co utrudnia naukę czytania metodą globalną?

Udana nauka naszą metodą zależy przede wszystkim, od radosnej postawy rodzica lub nauczyciela. Tak samo istotna jest szybkość z jaką pokazujemy materiały, a także stosowanie pochwał zamiast krytyki, i zabawy zamiast testowania.

Entuzjazm podczas nauczania czytania metodą globalną

Małe dzieci uwielbiają się uczyć. Z czasem przyjmują taką postawę wobec nauki czytania, jaką ma rodzic lub nauczyciel. Jeśli uczenie będzie dla nas przyjemnie spędzonym czasem, a nie obowiązkiem, wówczas dziecko również polubi czytanie.

Uwaga! Ważne jest zrobienie przerwy w nauce, zanim dziecko straci zainteresowanie czytaniem. Lepiej zostawić je z uczuciem niedosytu niż znudzenia. Miarkujmy więc podawanie wiedzy – nie przeciążajmy dziecka.

Wspólna nauka powinna być czasem spędzonym w atmosferze uśmiechu i miłości rodzicielskiej. Zepsujemy tę wspaniałą atmosferę, jeśli w proces nauczania czytania wprowadzimy szkolny stres, czyli sprawdzanie i odpytywanie dziecka.

Systematyczność w procesie nauki czytania globalnego

Czas przeznaczony na zabawę poprzez czytanie nie musi być długi. Możemy temu poświęcić nawet kilka minut. Kluczem do sukcesu nie jest długość sesji, lecz systematyczność i częstotliwość. Najlepsze efekty przynosi regularna praca z dzieckiem w dłuższym okresie czasu, którą rozkładamy na kilka „lekcji” każdego dnia.

Dlatego dobrze jest rozpocząć naukę posiadając materiały przygotowane minimum na miesiąc do przodu, a także wtedy, gdy nie są planowane poważne zmiany w życiu rodziny. Jeśli przydarzą się dłuższe przerwy, np. spowodowane przeprowadzką, czy narodzinami nowego dziecka, wówczas naukę zaczynamy od miejsca, w którym ją skończyliśmy. Nie należy wracać do początku, gdyż dziecko się znudzi i przestanie traktować czytanie jako zabawę. Powinniśmy też regularnie wprowadzać nowy materiał i nie pokazywać w kółko tych samych wyrazów. Jak mówił Glenn Doman, twórca globalnego czytania: „Znudzenie dziecka jest najgorszym „grzechem” jaki my dorośli możemy popełnić”.

Pochwały po zakończeniu sesji czytania

Wszyscy lubimy robić to, co nam się udaje. Dzieci także. Dlatego nie żałujmy dziecku pochwał w trakcie zabawy i po niej. Po każdej sesji możemy np. wyściskać nasze dziecko, powiedzieć mu, że świetnie sobie radzi, bić razem z nim brawo. Uściski i miłe słowa sprawiają, że uczenie się jest kojarzone przez dziecko z czymś dobrym i radosnym.

Stymulowanie do myślenia zamiast testowania

Dzieci uwielbiają się uczyć, lecz nie znoszą sprawdzania. Testy oznaczają stres i brak wiary we własne umiejętności. Naszym zadaniem jest stwarzanie dziecku okazji do odnoszenia sukcesów. Zamiast sprawdzać dziecko, zaproponujmy mu rozwiązywanie problemów. Są to sytuacje, w których dziecko może – jeśli zechce – wykazać się swoją wiedzą. Zamiast pytać "Co tu jest napisane?", możemy pokazać dziecku dwie karty np. "lew" i "papuga" i zapytać: „Gdzie jest lew?”. Jeśli dziecko pokaże niewłaściwą kartę, mówimy po prostu: "Tu jest napisane „papuga"”. Zdecydowanie nie używamy w procesie nauki czytania negatywnie nacechowanych słów: "nie" lub "źle". Zamiast tego możemy zapytać pokazując karty „lew” i „papuga”: "Kto mieszka w Afryce i głośno ryczy?". Jeśli dziecko nie lubi rozwiązywania problemów, należy z takiego rozwiązania zrezygnować.

Czynniki utrudniające naukę czytania dziecka metodą globalną

Chcemy powtórzyć raz jeszcze, że tym co zdecydowanie utrudnia stosowanie naszej metody – ale dotyczy to generalnie uczenia się – jest sprawdzanie dzieci. Testując wiedzę, dorośli chcą tak naprawdę zaspokoić swoją ciekawość i przekonać się, czego jeszcze dziecko nie potrafi. Dla dziecka z kolei, jest to zawsze stresujące i odbiera mu radość z uczenia się.

Inne utrudnienia dotyczą kwestii technicznych, np. niewłaściwego pokazywania kart (zbyt wolno, zakrywanie tekstu palcami) albo nieregularnego stosowania metody.

Nie oczekujmy, że dziecko zacznie czytać na głos. Głośne czytanie może spowalniać naukę, gdyż pogarsza rozumienie tekstu i zmniejsza radość czytania. Jeśli jednak dziecko chce to robić, nie należy mu zabraniać.

Znajomość metody globalnego czytania, ułatwi Ci jej stosowanie

Warto obejrzeć filmy pokazujące jak, rodzice uczą dzieci, a także dokładnie zapoznać się z materiałami i instrukcją dołączoną do naszych pomocy dydaktycznych. Zachęcamy również do przeczytania książki Glenna Domana pt.: „Jak nauczyć małe dziecko czytać?”

Generalne zasady powtarzane przez Glenna Domana: „Jeżeli nie bawisz się świetnie i twoje dziecko nie bawi się świetnie - przerwij. Robisz coś źle.” oraz „Zawsze przerwij zanim dziecko będzie chciało przerwać.”.

W trakcie nauki dobrze jest utrzymywać kontakt z innymi rodzicami uczącymi swoje dzieci. Forum jest doskonałym miejscem wymiany doświadczeń. Dobrze jest wiedzieć, że na każdą trudność, która się pojawia, ktoś inny znalazł już rozwiązanie.

Korzystaj też z naszej wiedzy. Na serwisie internetowym Szkoły Talentów, chętnie dzielimy się z Tobą naszą wiedzy, uzupełniając na bieżąco jej zakres. Jesteśmy osobami pozostającymi w stałym kontakcie z rodzicami oraz przedstawicielami placówek edukacyjnych i naukowo-badawczych!

Przejdź do następnego artykułu:
Najlepszy czas i miejsce na naukę metodą globalnego czytania

Wróć do poprzedniego artykułu:
Metoda czytania globalnego a postępy Twojego Dziecka

Aktualności

Zapraszamy na darmowe warsztaty z czytania globalnego. Poprowadzimy je w ramach targów Świadomi Rodzice w lubelskiej GALI.

Autorka bloga "Makulka" stawia sobie za cel wyszukiwanie książek, które wspierają szeroko rozumiany rozwój dzieci. Sama uczy swoje dzieci czytania metodą globalną i szuka odpowiednich materiałów, wspierających tę naukę.

Czytanie globalne i matematykaW ostatnim czasie pracowaliśmy intensywnie nad przygotowaniem programu ukierunkowanego na nauczanie matematyki przy wsparciu metody Glenna Domana. Przeczytaj więcej o efektach naszych działań.

Jesteś zainteresowany uczestnictwem w naszych warsztatach? Chcesz by ich program był dostosowany przez nas do przypadku dziecka lub grupy dzieci, których uczysz czytania? Chętnie się tym zajmiemy. Dowiedz się więcej szczegółów z tego artykułu.

I właśnie z tej okazji pragniemy Życzyć Wam Wszystkim tego, co w tych Świętach Najlepsze i Wyjątkowe, a także wielu sukcesów w Nowym Roku 2016 i każdym kolejnym...

Specjalna oferta polega na połączeniu ebooków z audiobookami nagranymi przez native speakera. Naszym celem było wzbogacenie istniejących materiałów do nauki angielskiego o ścieżkę audio. Zależy nam na tym, żeby rodzic, który decyduje się na zakup naszego kursu, mógł mieć dostęp do wersji dźwiękowej za symboliczną złotówkę.

Warsztaty z czytania globalnego oraz matematyki w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Dzierżoniowie na Dolnym Śląsku. Cel: pomoc dzieciom, które nie były w stanie opanować czytania innymi metodami.

W naszym serwisie internetowym pojawił się nowy artykuł, który w szczegółach opisuje to, w jaki sposób program do nauki języka angielskiego BilinguAll wspiera naukę języka obcego, w oparciu o zasady metody Glenna Domana.

W czasie Otwarcia Business Link Lublin w dniu 22 grudnia 2014 przy ulicy Lipowej 4 odbyło się spotkanie dla osób zainteresowanych zdobyciem dofinansowania na rozwój własnego biznesu w ramach innowacyjnej przedsiębiorczości.

Chcemy podzielić się z Wami pierwszymi próbkami prac studentów Wydziału Artystycznego UMCS. Jak sami zobaczycie, są to zdolni ilustratorzy, którzy potrafią wczuć się w świat wyobraźni dzieci i doskonale rozumieją dziecięce poczucie humoru. Niektórzy z nich mają już doświadczenie w pracy dla wydawnictw i agencji reklamowych.

Oto kolejna partia nagrodzonych książek od najmłodszych czytelników, którzy odpowiedzieli na nasz konkurs przysyłając swoje prace.

Z przyjemnością prezentujemy książkę sześcioletniej Nataszy Balter i jej mamy, która zajęła drugie miejsce w konkursie "Globalne Oczytanie".

Za nami kolejne spotkanie ze studentami kierunków artystycznych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Z przyjemnością informujemy, że jury wybrało już zwycięzców konkursu "Globalne Oczytanie" realizowanego wspólnie z portalem "Czas Dzieci".

Przeczytaj relację mamy ze Szczecina, która opisuje, jak wraz ze swoim synkiem wykonała książeczkę pomogającą dziecku w nauce czytania. 

Nauka czytania dzieci metodą globalną przy pomocy zestawów „Umiem Czytać” nie jest skomplikowana. Zdarza się jednak, że w trakcie sesji napotykasz na różne trudności, które mogą powodować ograniczone efekty Twoich starań. Zachęcamy Cię więc do skorzystania z naszej wiedzy i doświadczeń w trakcie bezpłatnych konsultacji indywidualnych.

Ebooki z serii BilinguAll® za dwa tygodnie będą miały ścieżkę dźwiękową. Projekt nauki języka angielskiego za pomocą naszych książek wzbudził zainteresowanie lektorki Rachel Boot z Wielkiej Brytanii. Ogromnie się z tego cieszymy, gdyż Rachel jest absolutną profesjonalistką. Pracowała m.in. przy udźwiękowieniu filmowej produkcji słynnych "Opowieści z Narnii", "Robin Hooda", "Jamesa Bonda" ("Quantum of Solace") i "Sherlocka Holmesa" ("A Game of Shadows").

Z przyjemnością oglądamy prace nadsyłane w ramach konkursu „Globalne oczytanie”. Książeczki są ciekawe i bardzo pomysłowe, zarówno pod względem tekstów, jak i rysunków. Najbardziej cieszy nas to, że rodzice razem z dziećmi próbują swoich sił przy tworzeniu krótkich historii i mają przy tym dobrą zabawę.

BilinguAll - Personal Teacher jest serią pomocy dydaktycznych do nauki języka angielskiego, w skład których wchodzi aplikacja komputerowa oraz pełne humoru książeczki dla dzieci. Od teraz możesz pobrać ich wersje próbne z naszego serwisu internetowego.

BiliingAll® to aplikacja pomagająca w systematycznej i skutecznej nauce języka angielskiego dzieci. Niebawem będziesz mieć możliwość samodzielnego wypróbowania jej szerokich możliwości.

Jeżeli marzysz o byciu ilustratorem i chcesz się rozwijać współpracując z wydawnictwem, przyjdź na spotkanie i zobacz, w jaki sposób możesz rozwinąć z nami swoje talenty!

Drogi Rodzicu, jeśli Twoje dziecko lubi rysować a Ty masz pomysł na ciekawą książeczkę dla swojego malucha, zapraszamy Cię do udziału w konkursie "Globalne oczytanie". Jest to konkurs rodzinny, który ma na celu odkrywanie dziecięcych talentów. Chcemy też wspierać wczesną naukę czytania, dlatego najlepsze pomysły nagrodzimy naszymi zestawami.

Jest nam miło poinformować wszystkie osoby zainteresowane nauką czytania dzieci metodą globalną, że w sieci Internet pojawiła się nowa baza wiedzy poświęcona temu zagadnieniu i jest nią właśnie nasz oficjalny serwis internetowy.

Jest to pierwsza tego typu kampania skierowana do polskojęzycznych rodziców wychowujących dzieci za granicą. Jej organizatorem jest Stowarzyszenie Promocji Języka Polskiego za Granicą kierowane przez Dr Annę Martowicz.

Do listy współpracujących z nami szkół i przedszkoli dołączyło Polskie Centrum Kultury i Edukacji oraz Szkoła bez Granic w Edynburgu.

filmy_slider

Lekcja języka angielskiego przygotowana przez rodzica w programie BilinguAll®, który umożliwia szybkie tworzenie i edytowanie ciekawych lekcji, dostosowanych do potrzeb dziecka.

Oglądaj

Małe dzieci uczą się czytać równie łatwo, jak uczą się mówić. Wystarczy pokazywać im wyrazy i bawić się z nimi w układanie wyrażeń i zdań.

Oglądaj

Ala zaczęła czytać w wieku trzech lat. Zobacz jak rozwinęła w sobie tę umiejętność mając pięć lat.

Oglądaj

Mama ze Słowenii uczy córkę czytania po polsku. Na potrzeby filmów zestawy po pięć kart zostały pokazane bez zalecanej przerwy.

Oglądaj

Film o specyfice uczenia polskich dzieci za granicą, o wyzwaniach z jakimi zmagają się polskie szkoły w Szkocji.

Oglądaj

Metoda czytania globalnego stosowana jest z powodzeniem przez rodziców, jak i nauczycieli. Doskonale rozwija nie tylko umiejętność czytania ale również szeroko rozumiany potencjał intelektualny i ścieżkę wzrokową małych dzieci.

Oglądaj