Dopasowanie metody globalnego czytania do języka polskiego?

Wbrew pojawiającym się niekiedy opiniom, czytanie globalne jest doskonałą metodą nauki każdego języka – także języka polskiego. Jest to najbardziej naturalna metoda nauki czytania, zgodna z tym, jak mózg małego dziecka przyswaja informacje. Przeczytaj na jakich podstawach merytorycznych opieramy naszą jednoznacznie przychylną opinię?

Podstawy naukowe metody globalnego czytania

Ucząc własne dziecko czytania w języku polskim, dostosowaliśmy założenia metody Glenna Domana do specyfiki naszego języka. W tym celu wnikliwie przestudiowaliśmy książkę tego autora, pt.: „Jak nauczyć małe dziecko czytać”. W swojej pracy G. Doman zawarł cenne uwagi dotyczące języka polskiego, jako przykładu języka fleksyjnego. Równolegle czerpaliśmy wiedzę z konsultacji, które prowadziliśmy we własnym zakresie z pracownikami Instytutów Osiągania Ludzkich Możliwości w Filadelfii (The Institutes for the Achievement of Human Potential in Philadelphia). Równie istotne dla nas w trakcie tworzenia opracowań i pomocy dydaktycznych, było posłużenie się doświadczeniami polskich logopedów, którzy z powodzeniem wykorzystują metodę czytania globalnego w swojej pracy. Możliwość jej zastosowania konsultowaliśmy z profesor Pedagogiki UMCS, która propaguje metodę globalną w nauczaniu przedszkolnym. Wszyscy zgodnie potwierdzili, że specyfika polskiego języka nie jest przeszkodą w jej używaniu, a dziecko bez problemu będzie czytało i poznawało nowe, wcześniej nieoglądane wyrazy. Co więcej! Będzie czytało je ze zrozumieniem, i to większym niż dzieci uczone tradycyjnym sposobem poprzez zapamiętywanie liter, oraz wypowiadanie głosek.

Wyrazy, wyrażenia i zdania

Myśląc zawczasu o wyrażeniach i zdaniach, przygotowaliśmy listę przymiotników i czasowników w taki sposób, by potem można z nich było tworzyć sensowne wyrażenia i zdania, np. „czerwony” i „zielona”, z których powstanie „czerwony autobus” i „zielona trawa”. W metodzie globalnej jak najbardziej wskazane są również wyrażenia zabawne i absurdalne, gdyż dzieci są w stanie zrozumieć specyficzny humor, który ułatwia im przyswajanie wiedzy. Jednak podczas pracy z bardzo małym dzieckiem, należy rozpocząć naukę w oparciu o prawdziwe, występujące w rzeczywistości fakty. Pokazywanie takich wyrazów jak „kudłaty fotel„ ; czy „kwadratowy banan to dopiero późniejszy etap.

Kluczem do sukcesu w naszym przypadku, było rozpoczęcie nauki czytania naszego dziecka od książeczek, które opracowaliśmy specjalnie dla niego. Dopiero w następnej kolejności wykonaliśmy karty uzupełniające z właściwymi wyrazami. Do pierwszych książeczek wybieraliśmy głównie czasowniki odpowiadające na pytania: „kogo?”, „co?”, np.:

  • „kogo ma?”, „co lubi?”, „kogo kocha?”, „co je?”, „kogo drapie?”, „co kupuje?”.

Umożliwiło to wielokrotne wykorzystanie rzeczowników, np.:

  • posiadając wyraz „papuga”, tworzyliśmy kolejny wyraz, czyli „papugę” – potem analogicznie: „wilk”-„wilka”, „babcia”-„babcię”, itd.

W ten sposób mogliśmy stworzyć mnóstwo zdań:

  • „Papuga skubie wilka.”, „Wilk drapie dziadka.”, „Dziadek kocha babcię.”, „Dziadek drapie papugę.” itp.

Odmiana przez przypadki

Nie tworzyliśmy kart z wyrazami w każdej możliwej odmianie. Nie ma takiej potrzeby. Wszystko dzięki genialnemu mózgowi dzieci. Z czasem dziecko uczone globalnie, samo odkrywa reguły rządzące językiem, gdyż potrafi przeczytać wyraz, który uległ odmianie przez przypadki, mimo że zna tylko jego podstawową formę; albo odwrotnie, znając formę odmienioną, bez problemu przeczyta wyraz w formie podstawowej. Przykładowo w książeczce znalazło się zdanie: „Wszyscy szybko przygotowali się do drogi.”, do którego wykonaliśmy karty z wyrazami:

  • „wszyscy”, „szybko”, „przygotowali się” i „do drogi”.

Przyimki występujące w zdaniu, takie jak „się” i „do” pokazaliśmy na kartach w postaci wyrażeń. Dodatkowo do listy wyrazów z książeczki dodawaliśmy też ich formę podstawową, czyli np. „droga”.

Czasowniki

W przypadku czasowników, rozpoczęliśmy ich wprowadzanie od trzeciej osoby liczby pojedynczej. Jak się okazało, nie można było użyć ponownie na etapie tworzenia rozbudowanych zdań wszystkich kart z pojedynczymi słowami. Dlatego tak układaliśmy listę słów, żeby każdy wyraz był wykorzystany ponownie na etapie wyrażeń albo prostych zdań. I to wystarczyło.

Zgodnie z zaleceniami G. Domana, wyrazy trzeba tak dobierać, by można je było wykorzystać bez ich zmieniania do jak największej liczby zdań cztero- lub pięciowyrazowych. Szczególnie chodzi tu o wybór czasowników. My używaliśmy wielu kart z czasownikami:

  • „jest”, „są”, gdyż te dają bardzo dużą ilość kombinacji.

Efekty globalnego czytania

Badając jak dzieci uczą się przy pomocy naszych materiałów, okazało się, że prędzej czy później każde z nich zaczyna czytać nowe wyrazy. Jest to dla nas oczywistym dowodem na to, że bez znajomości alfabetu, dzieci i tak same domyślają się, iż wyraz składa się z liter/głosek. Mimo takich wyników obserwacji, w naszych zestawach do nauki czytania zachowaliśmy formę podstawową wyrazów, gdyż jest to korzystne podczas tworzenia z kart oddzielnych wyrażeń i pełnych zdań, z których można stworzyć wiele ciekawych kombinacji.

Podsumowując: Możemy powiedzieć z pełnym przeświadczeniem, że materiały, które powstały w ciągu lat naszych doświadczeń, sprawdzają się w nauce czytania języka polskiego, przynosząc bardzo dobre efekty. Przemawia za tym liczba czytających dzieci, a także zaufanie, którym obdarzyli nas pedagodzy – obecnie kilkanaście przedszkoli i szkół, wykorzystuje nasze materiały do nauki metodą globalną.

Przejdź do następnego artykułu:
Metoda globalnego czytania w nauce języków obcych

Wróć do poprzedniego artykułu:
Metoda czytania globalnego i ryzyko czytania bez zrozumienia?

Aktualności

Zapraszamy na darmowe warsztaty z czytania globalnego. Poprowadzimy je w ramach targów Świadomi Rodzice w lubelskiej GALI.

Autorka bloga "Makulka" stawia sobie za cel wyszukiwanie książek, które wspierają szeroko rozumiany rozwój dzieci. Sama uczy swoje dzieci czytania metodą globalną i szuka odpowiednich materiałów, wspierających tę naukę.

Czytanie globalne i matematykaW ostatnim czasie pracowaliśmy intensywnie nad przygotowaniem programu ukierunkowanego na nauczanie matematyki przy wsparciu metody Glenna Domana. Przeczytaj więcej o efektach naszych działań.

Jesteś zainteresowany uczestnictwem w naszych warsztatach? Chcesz by ich program był dostosowany przez nas do przypadku dziecka lub grupy dzieci, których uczysz czytania? Chętnie się tym zajmiemy. Dowiedz się więcej szczegółów z tego artykułu.

I właśnie z tej okazji pragniemy Życzyć Wam Wszystkim tego, co w tych Świętach Najlepsze i Wyjątkowe, a także wielu sukcesów w Nowym Roku 2016 i każdym kolejnym...

Specjalna oferta polega na połączeniu ebooków z audiobookami nagranymi przez native speakera. Naszym celem było wzbogacenie istniejących materiałów do nauki angielskiego o ścieżkę audio. Zależy nam na tym, żeby rodzic, który decyduje się na zakup naszego kursu, mógł mieć dostęp do wersji dźwiękowej za symboliczną złotówkę.

Warsztaty z czytania globalnego oraz matematyki w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Dzierżoniowie na Dolnym Śląsku. Cel: pomoc dzieciom, które nie były w stanie opanować czytania innymi metodami.

W naszym serwisie internetowym pojawił się nowy artykuł, który w szczegółach opisuje to, w jaki sposób program do nauki języka angielskiego BilinguAll wspiera naukę języka obcego, w oparciu o zasady metody Glenna Domana.

W czasie Otwarcia Business Link Lublin w dniu 22 grudnia 2014 przy ulicy Lipowej 4 odbyło się spotkanie dla osób zainteresowanych zdobyciem dofinansowania na rozwój własnego biznesu w ramach innowacyjnej przedsiębiorczości.

Chcemy podzielić się z Wami pierwszymi próbkami prac studentów Wydziału Artystycznego UMCS. Jak sami zobaczycie, są to zdolni ilustratorzy, którzy potrafią wczuć się w świat wyobraźni dzieci i doskonale rozumieją dziecięce poczucie humoru. Niektórzy z nich mają już doświadczenie w pracy dla wydawnictw i agencji reklamowych.

Oto kolejna partia nagrodzonych książek od najmłodszych czytelników, którzy odpowiedzieli na nasz konkurs przysyłając swoje prace.

Z przyjemnością prezentujemy książkę sześcioletniej Nataszy Balter i jej mamy, która zajęła drugie miejsce w konkursie "Globalne Oczytanie".

Za nami kolejne spotkanie ze studentami kierunków artystycznych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Z przyjemnością informujemy, że jury wybrało już zwycięzców konkursu "Globalne Oczytanie" realizowanego wspólnie z portalem "Czas Dzieci".

Przeczytaj relację mamy ze Szczecina, która opisuje, jak wraz ze swoim synkiem wykonała książeczkę pomogającą dziecku w nauce czytania. 

Nauka czytania dzieci metodą globalną przy pomocy zestawów „Umiem Czytać” nie jest skomplikowana. Zdarza się jednak, że w trakcie sesji napotykasz na różne trudności, które mogą powodować ograniczone efekty Twoich starań. Zachęcamy Cię więc do skorzystania z naszej wiedzy i doświadczeń w trakcie bezpłatnych konsultacji indywidualnych.

Ebooki z serii BilinguAll® za dwa tygodnie będą miały ścieżkę dźwiękową. Projekt nauki języka angielskiego za pomocą naszych książek wzbudził zainteresowanie lektorki Rachel Boot z Wielkiej Brytanii. Ogromnie się z tego cieszymy, gdyż Rachel jest absolutną profesjonalistką. Pracowała m.in. przy udźwiękowieniu filmowej produkcji słynnych "Opowieści z Narnii", "Robin Hooda", "Jamesa Bonda" ("Quantum of Solace") i "Sherlocka Holmesa" ("A Game of Shadows").

Z przyjemnością oglądamy prace nadsyłane w ramach konkursu „Globalne oczytanie”. Książeczki są ciekawe i bardzo pomysłowe, zarówno pod względem tekstów, jak i rysunków. Najbardziej cieszy nas to, że rodzice razem z dziećmi próbują swoich sił przy tworzeniu krótkich historii i mają przy tym dobrą zabawę.

BilinguAll - Personal Teacher jest serią pomocy dydaktycznych do nauki języka angielskiego, w skład których wchodzi aplikacja komputerowa oraz pełne humoru książeczki dla dzieci. Od teraz możesz pobrać ich wersje próbne z naszego serwisu internetowego.

BiliingAll® to aplikacja pomagająca w systematycznej i skutecznej nauce języka angielskiego dzieci. Niebawem będziesz mieć możliwość samodzielnego wypróbowania jej szerokich możliwości.

Jeżeli marzysz o byciu ilustratorem i chcesz się rozwijać współpracując z wydawnictwem, przyjdź na spotkanie i zobacz, w jaki sposób możesz rozwinąć z nami swoje talenty!

Drogi Rodzicu, jeśli Twoje dziecko lubi rysować a Ty masz pomysł na ciekawą książeczkę dla swojego malucha, zapraszamy Cię do udziału w konkursie "Globalne oczytanie". Jest to konkurs rodzinny, który ma na celu odkrywanie dziecięcych talentów. Chcemy też wspierać wczesną naukę czytania, dlatego najlepsze pomysły nagrodzimy naszymi zestawami.

Jest nam miło poinformować wszystkie osoby zainteresowane nauką czytania dzieci metodą globalną, że w sieci Internet pojawiła się nowa baza wiedzy poświęcona temu zagadnieniu i jest nią właśnie nasz oficjalny serwis internetowy.

Jest to pierwsza tego typu kampania skierowana do polskojęzycznych rodziców wychowujących dzieci za granicą. Jej organizatorem jest Stowarzyszenie Promocji Języka Polskiego za Granicą kierowane przez Dr Annę Martowicz.

Do listy współpracujących z nami szkół i przedszkoli dołączyło Polskie Centrum Kultury i Edukacji oraz Szkoła bez Granic w Edynburgu.

filmy_slider

Lekcja języka angielskiego przygotowana przez rodzica w programie BilinguAll®, który umożliwia szybkie tworzenie i edytowanie ciekawych lekcji, dostosowanych do potrzeb dziecka.

Oglądaj

Małe dzieci uczą się czytać równie łatwo, jak uczą się mówić. Wystarczy pokazywać im wyrazy i bawić się z nimi w układanie wyrażeń i zdań.

Oglądaj

Ala zaczęła czytać w wieku trzech lat. Zobacz jak rozwinęła w sobie tę umiejętność mając pięć lat.

Oglądaj

Mama ze Słowenii uczy córkę czytania po polsku. Na potrzeby filmów zestawy po pięć kart zostały pokazane bez zalecanej przerwy.

Oglądaj

Film o specyfice uczenia polskich dzieci za granicą, o wyzwaniach z jakimi zmagają się polskie szkoły w Szkocji.

Oglądaj

Metoda czytania globalnego stosowana jest z powodzeniem przez rodziców, jak i nauczycieli. Doskonale rozwija nie tylko umiejętność czytania ale również szeroko rozumiany potencjał intelektualny i ścieżkę wzrokową małych dzieci.

Oglądaj