Czy metoda globalna kłóci się z metodą symultaniczno-sekwencyjną (sylabową, krakowską)?

Metoda globalna ma pewien wspólny element z metodą symultaniczno-sekwencyjną, opracowaną przez prof. Jagodę Cieszyńską. Dowiedz się więcej, jak obie metody na siebie oddziałują?

Obie są metodami wczesnej nauki czytania i obie nie uczą alfabetu ani głoskowania. Dodatkowo metoda sylabowa wykorzystuje pewne elementy czytania globalnego.

Metoda symultaniczno-sekwencyjna (krakowska)

W metodzie krakowskiej, dzieci uczone są najpierw samogłosek (pojedynczych i sekwencji np. eee, yieuoa), wyrażeń dźwiękonaśladowczych i sylab otwartych ze spółgłoskami p, m, b, l, f, w, t, d (etap 1). Potem sylab otwartych ze spółgłoskami s, z, k, g, j, n oraz pierwszych wyrazów (etap 2). Na kolejnym etapie dziecko poznaje także sylaby zamknięte z poznanymi już spółgłoskami oraz tzw. pseudosylaby i pseudowyrazy. Czwarty etap to nowe sylaby otwarte i zamknięte ze spółgłoskami sz, ż, rz, ch, h, ł, c, dz, cz, dż oraz zbudowane z nich wyrazy jednosylabowe i pseudowyrazy. Na ostatnim, piątym etapie, dzieci zaczynają samodzielnie czytać teksty zbudowane ze znanych sylab oraz wprowadzane są sylaby ze spółgłoskami miękkimi i samogłoskami nosowymi. Równolegle na każdym z etapów dziecko uczone jest globalnego rozpoznawania wyrazów (niektóre czasowniki w 3 os. l. poj., imiona i rzeczowniki w mianowniku). Lecz ma to na celu jedynie motywowanie do nauki.

Według autorki tej metody, dziecko wykorzystuje prawą półkulę do czytania symultanicznego, globalnego, natomiast lewą, do czytania sekwencyjnego (sylabowego). Celem nauki jest przejście od czytania globalnego do czytania analityczno-sekwencyjnego.

Dziecko uczy się rozpoznawać tzw. pseudosylaby, czyli sylaby pozbawione sensu. Ma to m.in. zapewnić, że dziecko nie zgaduje, co czyta. Tak, jakby miało czytać w języku obcym. Dodatkowo sylaby pisane są dużymi literami. Nauczyciel sprawdza, czy dziecko rozpoznaje sylaby (pyta „gdzie jest...?”). Materiał jest powtarzany wielokrotnie, aż mamy pewność, że dziecko dobrze go opanowało.

Naukę czytania poprzedzają ćwiczenia rozwijające myślenie przyczynowo-skutkowe, analizę i syntezę wzrokową, klasyfikowanie oraz układanie sekwencji.

Etapy nauki

Lekcja trwa ok. 15 minut. Nauczyciel najpierw wymawia samogłoski a dziecko je powtarza. Później dziecko wskazuje lub podaje samogłoski odczytywane przez dorosłego. Trzeci etap – dziecko odczytuje na głos pokazywane samogłoski/sylaby/wyrazy.

Według autorki dziecko musi słyszeć siebie, by skutecznie uczyć się czytać. Następnie dziecko nazywa to co widzi np. odczytuje samogłoski, a nauczyciel je wskazuje.

Metoda czytania globalnego

W metodzie globalnej nie oczekujemy od dziecka, że będzie czytać na głos. Co więcej, nie uczymy dziecka abstrakcyjnych pojęć takich, jak głoska czy sylaba. Oczywiście jako niemowlę przechodzi ono przez etapy głużenia i gaworzenia. Wydaje bowiem dźwięki, ćwicząc aparat mowy i próbując się z nami komunikować. Jednak uczymy dziecko czytać wyrazy, które mają znaczenie, które prowadzą do zdań i całych historii.

O ile malutkiemu dziecku wszystko jedno, co mu pokazujemy, o tyle 3-latek będzie bardzo dobrze wiedział, czego chce się uczyć. Siadanie z nim na 15 minut przy stole i powtarzanie sylab, których sensu nie rozumie, może okazać się zadaniem zbyt wymagającym (nieciekawym). Zgodnie z tym, jak uczy się mózg dziecka zakładamy, że nie trzeba uczyć go elementów „konstrukcyjnych” wyrazu. Dziecko samo odkryje że wyraz składa się z sylab i głosek. Wystarczy pokazać mu odpowiednio dużo przykładów.

Metoda krakowska ma swoich zwolenników wśród nauczycieli i rodziców. Na pewno jest bardziej skuteczna od metod opartych na głoskowaniu, stosowanych w większości szkół.

Wróć do poprzedniego artykułu:
Rozwijanie potencjału dziecka metodą czytania globalnego

Przejdź do następnej kategorii:
Warsztaty dla grup

Aktualności

Zapraszamy na darmowe warsztaty z czytania globalnego. Poprowadzimy je w ramach targów Świadomi Rodzice w lubelskiej GALI.

Autorka bloga "Makulka" stawia sobie za cel wyszukiwanie książek, które wspierają szeroko rozumiany rozwój dzieci. Sama uczy swoje dzieci czytania metodą globalną i szuka odpowiednich materiałów, wspierających tę naukę.

Czytanie globalne i matematykaW ostatnim czasie pracowaliśmy intensywnie nad przygotowaniem programu ukierunkowanego na nauczanie matematyki przy wsparciu metody Glenna Domana. Przeczytaj więcej o efektach naszych działań.

Jesteś zainteresowany uczestnictwem w naszych warsztatach? Chcesz by ich program był dostosowany przez nas do przypadku dziecka lub grupy dzieci, których uczysz czytania? Chętnie się tym zajmiemy. Dowiedz się więcej szczegółów z tego artykułu.

I właśnie z tej okazji pragniemy Życzyć Wam Wszystkim tego, co w tych Świętach Najlepsze i Wyjątkowe, a także wielu sukcesów w Nowym Roku 2016 i każdym kolejnym...

Specjalna oferta polega na połączeniu ebooków z audiobookami nagranymi przez native speakera. Naszym celem było wzbogacenie istniejących materiałów do nauki angielskiego o ścieżkę audio. Zależy nam na tym, żeby rodzic, który decyduje się na zakup naszego kursu, mógł mieć dostęp do wersji dźwiękowej za symboliczną złotówkę.

Warsztaty z czytania globalnego oraz matematyki w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Dzierżoniowie na Dolnym Śląsku. Cel: pomoc dzieciom, które nie były w stanie opanować czytania innymi metodami.

W naszym serwisie internetowym pojawił się nowy artykuł, który w szczegółach opisuje to, w jaki sposób program do nauki języka angielskiego BilinguAll wspiera naukę języka obcego, w oparciu o zasady metody Glenna Domana.

W czasie Otwarcia Business Link Lublin w dniu 22 grudnia 2014 przy ulicy Lipowej 4 odbyło się spotkanie dla osób zainteresowanych zdobyciem dofinansowania na rozwój własnego biznesu w ramach innowacyjnej przedsiębiorczości.

Chcemy podzielić się z Wami pierwszymi próbkami prac studentów Wydziału Artystycznego UMCS. Jak sami zobaczycie, są to zdolni ilustratorzy, którzy potrafią wczuć się w świat wyobraźni dzieci i doskonale rozumieją dziecięce poczucie humoru. Niektórzy z nich mają już doświadczenie w pracy dla wydawnictw i agencji reklamowych.

Oto kolejna partia nagrodzonych książek od najmłodszych czytelników, którzy odpowiedzieli na nasz konkurs przysyłając swoje prace.

Z przyjemnością prezentujemy książkę sześcioletniej Nataszy Balter i jej mamy, która zajęła drugie miejsce w konkursie "Globalne Oczytanie".

Za nami kolejne spotkanie ze studentami kierunków artystycznych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Z przyjemnością informujemy, że jury wybrało już zwycięzców konkursu "Globalne Oczytanie" realizowanego wspólnie z portalem "Czas Dzieci".

Przeczytaj relację mamy ze Szczecina, która opisuje, jak wraz ze swoim synkiem wykonała książeczkę pomogającą dziecku w nauce czytania. 

Nauka czytania dzieci metodą globalną przy pomocy zestawów „Umiem Czytać” nie jest skomplikowana. Zdarza się jednak, że w trakcie sesji napotykasz na różne trudności, które mogą powodować ograniczone efekty Twoich starań. Zachęcamy Cię więc do skorzystania z naszej wiedzy i doświadczeń w trakcie bezpłatnych konsultacji indywidualnych.

Ebooki z serii BilinguAll® za dwa tygodnie będą miały ścieżkę dźwiękową. Projekt nauki języka angielskiego za pomocą naszych książek wzbudził zainteresowanie lektorki Rachel Boot z Wielkiej Brytanii. Ogromnie się z tego cieszymy, gdyż Rachel jest absolutną profesjonalistką. Pracowała m.in. przy udźwiękowieniu filmowej produkcji słynnych "Opowieści z Narnii", "Robin Hooda", "Jamesa Bonda" ("Quantum of Solace") i "Sherlocka Holmesa" ("A Game of Shadows").

Z przyjemnością oglądamy prace nadsyłane w ramach konkursu „Globalne oczytanie”. Książeczki są ciekawe i bardzo pomysłowe, zarówno pod względem tekstów, jak i rysunków. Najbardziej cieszy nas to, że rodzice razem z dziećmi próbują swoich sił przy tworzeniu krótkich historii i mają przy tym dobrą zabawę.

BilinguAll - Personal Teacher jest serią pomocy dydaktycznych do nauki języka angielskiego, w skład których wchodzi aplikacja komputerowa oraz pełne humoru książeczki dla dzieci. Od teraz możesz pobrać ich wersje próbne z naszego serwisu internetowego.

BiliingAll® to aplikacja pomagająca w systematycznej i skutecznej nauce języka angielskiego dzieci. Niebawem będziesz mieć możliwość samodzielnego wypróbowania jej szerokich możliwości.

Jeżeli marzysz o byciu ilustratorem i chcesz się rozwijać współpracując z wydawnictwem, przyjdź na spotkanie i zobacz, w jaki sposób możesz rozwinąć z nami swoje talenty!

Drogi Rodzicu, jeśli Twoje dziecko lubi rysować a Ty masz pomysł na ciekawą książeczkę dla swojego malucha, zapraszamy Cię do udziału w konkursie "Globalne oczytanie". Jest to konkurs rodzinny, który ma na celu odkrywanie dziecięcych talentów. Chcemy też wspierać wczesną naukę czytania, dlatego najlepsze pomysły nagrodzimy naszymi zestawami.

Jest nam miło poinformować wszystkie osoby zainteresowane nauką czytania dzieci metodą globalną, że w sieci Internet pojawiła się nowa baza wiedzy poświęcona temu zagadnieniu i jest nią właśnie nasz oficjalny serwis internetowy.

Jest to pierwsza tego typu kampania skierowana do polskojęzycznych rodziców wychowujących dzieci za granicą. Jej organizatorem jest Stowarzyszenie Promocji Języka Polskiego za Granicą kierowane przez Dr Annę Martowicz.

Do listy współpracujących z nami szkół i przedszkoli dołączyło Polskie Centrum Kultury i Edukacji oraz Szkoła bez Granic w Edynburgu.

filmy_slider

Lekcja języka angielskiego przygotowana przez rodzica w programie BilinguAll®, który umożliwia szybkie tworzenie i edytowanie ciekawych lekcji, dostosowanych do potrzeb dziecka.

Oglądaj

Małe dzieci uczą się czytać równie łatwo, jak uczą się mówić. Wystarczy pokazywać im wyrazy i bawić się z nimi w układanie wyrażeń i zdań.

Oglądaj

Ala zaczęła czytać w wieku trzech lat. Zobacz jak rozwinęła w sobie tę umiejętność mając pięć lat.

Oglądaj

Mama ze Słowenii uczy córkę czytania po polsku. Na potrzeby filmów zestawy po pięć kart zostały pokazane bez zalecanej przerwy.

Oglądaj

Film o specyfice uczenia polskich dzieci za granicą, o wyzwaniach z jakimi zmagają się polskie szkoły w Szkocji.

Oglądaj

Metoda czytania globalnego stosowana jest z powodzeniem przez rodziców, jak i nauczycieli. Doskonale rozwija nie tylko umiejętność czytania ale również szeroko rozumiany potencjał intelektualny i ścieżkę wzrokową małych dzieci.

Oglądaj