Skąd wywodzi się nasza metoda nauki czytania i mówienia małych dzieci?

Po to, by właściwie zrozumieć zalety opracowanej przez nas metody nauczania małych dzieci, zapoznaj się z informacjami o tym, skąd zaczerpnęliśmy inspirację oraz wiedzę do jej opracowania?

Źródła metody nauczania czytania metodą globalną

Nasza metoda wywodzi się z jednej z najstarszych na świecie interakcji intelektualnych, jakie zachodzą pomiędzy rodzicem i dzieckiem, czyli z opowiadania historii i bajek. Współczesne potrzeby spowodowały oczywiście to, że poddaliśmy ją modyfikacjom, tak by stała się jeszcze skuteczniejszym narzędziem w procesie rozwoju intelektualnego dziecka od najmłodszych lat jego życia.

Książki o Olo i Mimi są stworzone specjalnie z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Źródłem naukowym dla naszej metody były wykłady i opracowania Glenna Domana i jego zespołu z Instytutów Osiągania Ludzkich Możliwości (The Institutes for the Achievement of Human Potential, Filadelfia) znajdujące swoje potwierdzenie w najnowszych badaniach neurodydaktyki. Podstawą tworzenia materiałów do nauki czytania była m.in książka „Jak nauczyć małe dziecko czytać” oraz kolejny istotny tytuł: „How To Multiply Your Baby’s Intelligence”. Oparciem merytorycznym podczas tworzenia naszych opracowań były też bezpośrednie konsultacje, które prowadziliśmy z ekspertami wyżej wymienionych Instytutów. Oni to właśnie zwracali naszą uwagę na takie kluczowe zagadnienia jak:

  • sposób zapamiętywania informacji przez dziecko;
  • prawidłowe dostosowanie programu czytania do kolejnych etapów rozwoju dziecka;
  • dopasowanie programu czytania do gramatyki języka polskiego.

Istotnym elementem dla sukcesu naszej metody było zmierzenie się ze specyfiką polszczyzny (fleksyjność) oraz wiekiem naszego dziecka. Uczenie trzylatki wyrazów wyłącznie na bazie zakupionych w sklepach kart okazało się niewystarczające: czytanie po krótkim czasie przestawało ją interesować i następował brak koncentracji. W takich okolicznościach pojawiło się pytanie, jak temu zaradzić, i jak skuteczniej wykorzystać istniejącą u dziecka chęć czytania? Rozwiązaniem okazał się pomysł, by ze słów układać zabawne zdania albo historyjki. Z uwagi na to, że większość zakupionych przez nas kart do nauki czytania nie nadawała się do tego, zaczęliśmy przygotowywać samodzielnie własne materiały. I tak nastąpił przełom!

Opracowywanie własnych książek do globalnego czytania

Świadomie szukaliśmy tematów, które dla małego dziecka będą interesujące lub ważne. Na ich podstawie zaczęły powstawać wesołe historyjki. Na samym początku do ich ilustrowania używaliśmy własnych zdjęć i obrazków wycinanych z gazet. Do gotowej historii w postaci książeczki, drukowaliśmy karty z wyrazami. Zależało nam na tym, żeby dziecko dostając do ręki książeczkę, było już gotowe, by samodzielnie ją przeczytać, rozpoznając poznane wyrazy.

Podobnie zrobiliśmy w przypadku nauki języka angielskiego. Zamiast stawiać naszą córkę przed wyzwaniem uczenia się języka obcego w całości, bez jasno określonego klucza, dokonaliśmy podziału słownictwa na małe części. Każda z tych części zamknięta była w krótkiej historii. Do przeczytania pierwszej książeczki naszemu dziecku wystarczyło opanowanie zaledwie 24 wyrazów. Takie działanie sprawdziło się bardzo szybko! Po naszej przeprowadzce do Anglii, córka zaczęła naukę w brytyjskiej szkole. Dzięki przygotowanym przez nas książeczkom i obrazkowym słownikom, już po dwóch tygodniach tzw. cichego okresu, była w stanie komunikować się na podstawowym poziomie w nowym języku.

Rozwój pomocy dydaktycznych do czytania globalnego - aplikacja komputerowa

Z czasem poszliśmy za możliwościami, jakie wynikają z technologii komunikacyjnych. Materiały drukowane w postaci książek i kart (tzw. flash cards) zostały uzupełnione o aplikację na komputery osobiste. Przy jej opracowywaniu ważne było dla nas to, by wykorzystać najnowsze odkrycia z zakresu neurodydaktyki i wiedzę o tym, w jaki sposób mózg dziecka zapamiętuje informacje. Chodzi tu m.in. o odpowiednią ilość powtórzeń oraz sposób, w jaki informacja zapisuje się w pamięci długotrwałej. Na przykład Tony Buzan, jako jeden z twórców map myśli pisał, że jeżeli chcemy trwale zapamiętać nową informację, powinniśmy powtórzyć ją tego samego dnia, a później wrócić do niej następnego dnia, za tydzień i po upływie miesiąca.

Inną niezwykle cenną dla nas metodą były tzw. indywidualne wzorce myślenia. Ich autorami są D. Markova i A. Powell. Metoda ta zakłada, że nie ma jednego modelu uczenia się. Istnieje natomiast sześć głównych wzorców, które rozpoznać można w zależności od tego, który ze sposobów uczenia się – wzrokowy, - ruchowy, czy –słuchowy, jest dominujący na danym poziomie pracy mózgu (świadomości, podświadomości i nieświadomości). Stworzona przez nas aplikacja umożliwia przy zdobywaniu wiedzy, aktywne wykorzystanie przez dziecko różnych zmysłów i w związku z tym dopasowanie do indywidualnego sposobu uczenia się.

Podsumowanie: Nasza metoda jest syntezą różnych wcześniejszych metod opracowanych przez naukowców. Każda z nich stara się patrzeć na rozwój zdolności i umiejętności dziecka w sposób szeroki i najbardziej skuteczny. Wiemy, że do zainteresowania małego dziecka nauką czytania książki, obok tak istotnego humoru, potrzebne są też inne rozwiązania dopasowane do jego wieku i możliwości poznawczych. W naszej metodzie wychodzimy im naprzeciw.

Przejdź do następnego artykułu:
Kto jest adresatem metody nauki czytania globalnego?

Wróć do poprzedniego artykułu:
Nasz zespół

Aktualności

Zapraszamy na darmowe warsztaty z czytania globalnego. Poprowadzimy je w ramach targów Świadomi Rodzice w lubelskiej GALI.

Autorka bloga "Makulka" stawia sobie za cel wyszukiwanie książek, które wspierają szeroko rozumiany rozwój dzieci. Sama uczy swoje dzieci czytania metodą globalną i szuka odpowiednich materiałów, wspierających tę naukę.

Czytanie globalne i matematykaW ostatnim czasie pracowaliśmy intensywnie nad przygotowaniem programu ukierunkowanego na nauczanie matematyki przy wsparciu metody Glenna Domana. Przeczytaj więcej o efektach naszych działań.

Jesteś zainteresowany uczestnictwem w naszych warsztatach? Chcesz by ich program był dostosowany przez nas do przypadku dziecka lub grupy dzieci, których uczysz czytania? Chętnie się tym zajmiemy. Dowiedz się więcej szczegółów z tego artykułu.

I właśnie z tej okazji pragniemy Życzyć Wam Wszystkim tego, co w tych Świętach Najlepsze i Wyjątkowe, a także wielu sukcesów w Nowym Roku 2016 i każdym kolejnym...

Specjalna oferta polega na połączeniu ebooków z audiobookami nagranymi przez native speakera. Naszym celem było wzbogacenie istniejących materiałów do nauki angielskiego o ścieżkę audio. Zależy nam na tym, żeby rodzic, który decyduje się na zakup naszego kursu, mógł mieć dostęp do wersji dźwiękowej za symboliczną złotówkę.

Warsztaty z czytania globalnego oraz matematyki w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Dzierżoniowie na Dolnym Śląsku. Cel: pomoc dzieciom, które nie były w stanie opanować czytania innymi metodami.

W naszym serwisie internetowym pojawił się nowy artykuł, który w szczegółach opisuje to, w jaki sposób program do nauki języka angielskiego BilinguAll wspiera naukę języka obcego, w oparciu o zasady metody Glenna Domana.

W czasie Otwarcia Business Link Lublin w dniu 22 grudnia 2014 przy ulicy Lipowej 4 odbyło się spotkanie dla osób zainteresowanych zdobyciem dofinansowania na rozwój własnego biznesu w ramach innowacyjnej przedsiębiorczości.

Chcemy podzielić się z Wami pierwszymi próbkami prac studentów Wydziału Artystycznego UMCS. Jak sami zobaczycie, są to zdolni ilustratorzy, którzy potrafią wczuć się w świat wyobraźni dzieci i doskonale rozumieją dziecięce poczucie humoru. Niektórzy z nich mają już doświadczenie w pracy dla wydawnictw i agencji reklamowych.

Oto kolejna partia nagrodzonych książek od najmłodszych czytelników, którzy odpowiedzieli na nasz konkurs przysyłając swoje prace.

Z przyjemnością prezentujemy książkę sześcioletniej Nataszy Balter i jej mamy, która zajęła drugie miejsce w konkursie "Globalne Oczytanie".

Za nami kolejne spotkanie ze studentami kierunków artystycznych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Z przyjemnością informujemy, że jury wybrało już zwycięzców konkursu "Globalne Oczytanie" realizowanego wspólnie z portalem "Czas Dzieci".

Przeczytaj relację mamy ze Szczecina, która opisuje, jak wraz ze swoim synkiem wykonała książeczkę pomogającą dziecku w nauce czytania. 

Nauka czytania dzieci metodą globalną przy pomocy zestawów „Umiem Czytać” nie jest skomplikowana. Zdarza się jednak, że w trakcie sesji napotykasz na różne trudności, które mogą powodować ograniczone efekty Twoich starań. Zachęcamy Cię więc do skorzystania z naszej wiedzy i doświadczeń w trakcie bezpłatnych konsultacji indywidualnych.

Ebooki z serii BilinguAll® za dwa tygodnie będą miały ścieżkę dźwiękową. Projekt nauki języka angielskiego za pomocą naszych książek wzbudził zainteresowanie lektorki Rachel Boot z Wielkiej Brytanii. Ogromnie się z tego cieszymy, gdyż Rachel jest absolutną profesjonalistką. Pracowała m.in. przy udźwiękowieniu filmowej produkcji słynnych "Opowieści z Narnii", "Robin Hooda", "Jamesa Bonda" ("Quantum of Solace") i "Sherlocka Holmesa" ("A Game of Shadows").

Z przyjemnością oglądamy prace nadsyłane w ramach konkursu „Globalne oczytanie”. Książeczki są ciekawe i bardzo pomysłowe, zarówno pod względem tekstów, jak i rysunków. Najbardziej cieszy nas to, że rodzice razem z dziećmi próbują swoich sił przy tworzeniu krótkich historii i mają przy tym dobrą zabawę.

BilinguAll - Personal Teacher jest serią pomocy dydaktycznych do nauki języka angielskiego, w skład których wchodzi aplikacja komputerowa oraz pełne humoru książeczki dla dzieci. Od teraz możesz pobrać ich wersje próbne z naszego serwisu internetowego.

BiliingAll® to aplikacja pomagająca w systematycznej i skutecznej nauce języka angielskiego dzieci. Niebawem będziesz mieć możliwość samodzielnego wypróbowania jej szerokich możliwości.

Jeżeli marzysz o byciu ilustratorem i chcesz się rozwijać współpracując z wydawnictwem, przyjdź na spotkanie i zobacz, w jaki sposób możesz rozwinąć z nami swoje talenty!

Drogi Rodzicu, jeśli Twoje dziecko lubi rysować a Ty masz pomysł na ciekawą książeczkę dla swojego malucha, zapraszamy Cię do udziału w konkursie "Globalne oczytanie". Jest to konkurs rodzinny, który ma na celu odkrywanie dziecięcych talentów. Chcemy też wspierać wczesną naukę czytania, dlatego najlepsze pomysły nagrodzimy naszymi zestawami.

Jest nam miło poinformować wszystkie osoby zainteresowane nauką czytania dzieci metodą globalną, że w sieci Internet pojawiła się nowa baza wiedzy poświęcona temu zagadnieniu i jest nią właśnie nasz oficjalny serwis internetowy.

Jest to pierwsza tego typu kampania skierowana do polskojęzycznych rodziców wychowujących dzieci za granicą. Jej organizatorem jest Stowarzyszenie Promocji Języka Polskiego za Granicą kierowane przez Dr Annę Martowicz.

Do listy współpracujących z nami szkół i przedszkoli dołączyło Polskie Centrum Kultury i Edukacji oraz Szkoła bez Granic w Edynburgu.

filmy_slider

Lekcja języka angielskiego przygotowana przez rodzica w programie BilinguAll®, który umożliwia szybkie tworzenie i edytowanie ciekawych lekcji, dostosowanych do potrzeb dziecka.

Oglądaj

Małe dzieci uczą się czytać równie łatwo, jak uczą się mówić. Wystarczy pokazywać im wyrazy i bawić się z nimi w układanie wyrażeń i zdań.

Oglądaj

Ala zaczęła czytać w wieku trzech lat. Zobacz jak rozwinęła w sobie tę umiejętność mając pięć lat.

Oglądaj

Mama ze Słowenii uczy córkę czytania po polsku. Na potrzeby filmów zestawy po pięć kart zostały pokazane bez zalecanej przerwy.

Oglądaj

Film o specyfice uczenia polskich dzieci za granicą, o wyzwaniach z jakimi zmagają się polskie szkoły w Szkocji.

Oglądaj

Metoda czytania globalnego stosowana jest z powodzeniem przez rodziców, jak i nauczycieli. Doskonale rozwija nie tylko umiejętność czytania ale również szeroko rozumiany potencjał intelektualny i ścieżkę wzrokową małych dzieci.

Oglądaj