Pomoce do czytania globalnego w porządkowaniu procesu nauki

Dziecko najpierw poznaje pojedyncze wyrazy: rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki. Taka kolejność jest nieprzypadkowa, gdyż odpowiada etapom rozwoju mowy u małych dzieci. Później do nauki wprowadzane są wyrażenia i proste zdania. W tym stadium nauki, dzieci często bawią się w układanie zabawnych połączeń z poznanych wyrazów. Kolejny etap to rozbudowane zdania, natomiast ostatni to czytanie książeczki.

ETAP 1 – Czytanie pojedynczych wyrazów

Zaczynamy naukę od 15 kart, czyli 3 zestawów po 5 wyrazów.

  • Pierwszego dnia wprowadzamy pierwszy zestaw 5 kart i pokazujemy je 3 razy w ciągu dnia. Robimy to w odstępach min. 30 minut. Pamiętamy o tasowaniu!
  • Drugiego dnia powtarzamy 3 sesje z pierwszym zestawem i dodajemy drugi zestaw 5 kart. Oba pokazujemy 3 razy, czyli łącznie mamy 6 sesji.
  • Trzeciego dnia wprowadzamy trzeci zestaw, co daje w sumie 9 sesji. Następnie pokazujemy dziecku te trzy zestawy do końca tygodnia.
  • Od kolejnego poniedziałku zaczynamy codziennie wymieniać jedno słowo z każdego zestawu. Odłożone wyrazy wykorzystamy ponownie w kolejnym etapie nauki. Równocześnie dodajemy dwa nowe zestawy, które pokazujemy niezmienione przez pięć dni.
  • Od trzeciego poniedziałku wymieniamy wyrazy już w każdym zestawie i dziecko poznaje codziennie pięć nowych słów. Dzięki temu każda sesja wygląda nieco inaczej i nie nudzimy dziecka. Teraz pokazujemy dziecku 5 zestawów po 5 wyrazów przez 5 dni.
  • Weekend przeznaczamy na zabawy ze słowami, lub na przerwę w nauce.

Jeżeli nie jesteśmy w stanie pokazywać zalecanej ilości zestawów, nie powinniśmy rezygnować. Każda ilość czasu poświęcona na zabawę z dzieckiem to 100% więcej niż brak działania. Efekt będzie zawsze widoczny, pod warunkiem, że uczymy dziecko systematycznie i zgodnie z tym, jak jego mózg przyswaja informacje.

Przedstawione tu wskazówki można modyfikować tak, by odpowiadały potrzebom dziecka. Rodzice najlepiej znają swoje dziecko i mogą w sposób twórczy wykorzystywać naszą metodę, zgodnie z etapem rozwoju dziecka.

Warto sięgać do książki G. Domana, J. Doman: „Jak nauczyć małe dziecko czytać”. Praca pary autorów jest niewyczerpanym źródłem inspiracji.

ETAP 2 – Czytanie wyrażeń

Po pokazaniu dziecku rzeczowników, czasowników i przymiotników z danego kompletu, tworzymy dwuwyrazowe wyrażenia: przymiotnik + rzeczownik. Przygotowujemy dwa zestawy po 5 wyrażeń. Pokazujemy każdy zestaw 3 razy dziennie przez 5 dni. W kolejnym tygodniu wycofujemy po jednym wyrażeniu z każdego zestawu i wprowadzamy nowe.

Głośno wymawiamy wyrazy trzymając dwie karty w dłoniach, układając na podłodze lub przypinając magnesami do lodówki itp. Uwaga! Warto pozwolić dziecku samodzielnie układać zabawne połączenia – im zabawniejsze wyrażenia, tym łatwiej dziecko utrwali sobie słowa.

Ze względu na odmianę, nie wszystkie rzeczowniki będzie można wykorzystać, ale użyjemy ich ponownie w zdaniach. Tworzymy jak najwięcej możliwych kombinacji, tak by dziecko odkryło, że pojedyncze wyrazy można łączyć, przez co nabierają dodatkowego znaczenia.

ETAP 3 – Czytanie prostych zdań

Z poznanych słów układamy dwu-, trzy-wyrazowe zdania. Na początku możemy wykorzystać czasownik “jest” (“Kłótnia”) do tworzenia wielu kombinacji rzeczowników z przymiotnikami ("Wilk jest kudłaty”;”Olo jest brudny”, itp.).

Najpierw czytamy własne zdania, które można rozłożyć na podłodze. Jeśli dziecko włącza się do tej zabawy i układa swoje zdanie, również je czytamy. Im więcej śmiesznych zdań, tym lepiej.

Pokazujemy 5 zdań podczas jednej sesji, codziennie wymieniając wyrazy. Bawimy się tak często, jak tylko dziecko będzie miało ochotę.

Książeczka „Urodziny” zbudowana jest z prostych zdań, dlatego na tym etapie, możemy ją czytać wspólnie z dzieckiem.

ETAP 4 – Czytanie zdań złożonych

Budujemy zdania 4-6 wyrazowe. W zestawach „Przyjaciele” i „Kłótnia” możemy wprowadzić inne części mowy, przydatne do tworzenia zdań. Pokazujemy je tak, jak w Etapie 1. Zdania wymyślamy wspólnie z dzieckiem, ale nadal my czytamy dziecku.

Tak jak poprzednio, podczas jednej sesji dziecko widzi 5 zdań. Codziennie tworzymy nowe połączenia, podążając za zainteresowaniem dziecka i zachęcając je do własnych pomysłów.

ETAP 5 – Czytanie książeczki

Po zabawach z rodzicem w tworzenie zdań, dziecko jest już gotowe do samodzielnego czytania książeczki. Jednak na początku siadamy wspólnie z dzieckiem i czytamy mu książkę na głos. Jeśli będzie spontanicznie włączało się w czytanie, to dobrze, jednak zostawmy to jego decyzji. Czytamy z entuzjazmem, w naturalny sposób, nie zwalniając. Nie musimy pokazywać palcem czytanych słów. Ważne jest to, żeby najpierw pokazać stronę z tekstem, a dopiero później ilustrację.

Książeczki: “Przyjaciele”, “Kłótnia”, „Piknik”, „Zakupy” i „Na Zamku” są dodatkowym sposobem na utrwalenie czytania rozbudowanych zdań. Każda z nich wykorzystuje wszystkie poznane dotąd słowa. Wymienione książeczki umożliwiają też dziecku wykonanie kolejnego kroku – czyli czytanie mniejszej czcionki.

Przejdź do następnego artykułu:
Zestawy do nauki czytania globalnego dla dzieci
Wróć do poprzedniego artykułu:
Rola pomocy dydaktycznych w rozwoju intelektualnym dziecka

Aktualności

Zapraszamy na darmowe warsztaty z czytania globalnego. Poprowadzimy je w ramach targów Świadomi Rodzice w lubelskiej GALI.

Autorka bloga "Makulka" stawia sobie za cel wyszukiwanie książek, które wspierają szeroko rozumiany rozwój dzieci. Sama uczy swoje dzieci czytania metodą globalną i szuka odpowiednich materiałów, wspierających tę naukę.

Czytanie globalne i matematykaW ostatnim czasie pracowaliśmy intensywnie nad przygotowaniem programu ukierunkowanego na nauczanie matematyki przy wsparciu metody Glenna Domana. Przeczytaj więcej o efektach naszych działań.

Jesteś zainteresowany uczestnictwem w naszych warsztatach? Chcesz by ich program był dostosowany przez nas do przypadku dziecka lub grupy dzieci, których uczysz czytania? Chętnie się tym zajmiemy. Dowiedz się więcej szczegółów z tego artykułu.

I właśnie z tej okazji pragniemy Życzyć Wam Wszystkim tego, co w tych Świętach Najlepsze i Wyjątkowe, a także wielu sukcesów w Nowym Roku 2016 i każdym kolejnym...

Specjalna oferta polega na połączeniu ebooków z audiobookami nagranymi przez native speakera. Naszym celem było wzbogacenie istniejących materiałów do nauki angielskiego o ścieżkę audio. Zależy nam na tym, żeby rodzic, który decyduje się na zakup naszego kursu, mógł mieć dostęp do wersji dźwiękowej za symboliczną złotówkę.

Warsztaty z czytania globalnego oraz matematyki w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Dzierżoniowie na Dolnym Śląsku. Cel: pomoc dzieciom, które nie były w stanie opanować czytania innymi metodami.

W naszym serwisie internetowym pojawił się nowy artykuł, który w szczegółach opisuje to, w jaki sposób program do nauki języka angielskiego BilinguAll wspiera naukę języka obcego, w oparciu o zasady metody Glenna Domana.

W czasie Otwarcia Business Link Lublin w dniu 22 grudnia 2014 przy ulicy Lipowej 4 odbyło się spotkanie dla osób zainteresowanych zdobyciem dofinansowania na rozwój własnego biznesu w ramach innowacyjnej przedsiębiorczości.

Chcemy podzielić się z Wami pierwszymi próbkami prac studentów Wydziału Artystycznego UMCS. Jak sami zobaczycie, są to zdolni ilustratorzy, którzy potrafią wczuć się w świat wyobraźni dzieci i doskonale rozumieją dziecięce poczucie humoru. Niektórzy z nich mają już doświadczenie w pracy dla wydawnictw i agencji reklamowych.

Oto kolejna partia nagrodzonych książek od najmłodszych czytelników, którzy odpowiedzieli na nasz konkurs przysyłając swoje prace.

Z przyjemnością prezentujemy książkę sześcioletniej Nataszy Balter i jej mamy, która zajęła drugie miejsce w konkursie "Globalne Oczytanie".

Za nami kolejne spotkanie ze studentami kierunków artystycznych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Z przyjemnością informujemy, że jury wybrało już zwycięzców konkursu "Globalne Oczytanie" realizowanego wspólnie z portalem "Czas Dzieci".

Przeczytaj relację mamy ze Szczecina, która opisuje, jak wraz ze swoim synkiem wykonała książeczkę pomogającą dziecku w nauce czytania. 

Nauka czytania dzieci metodą globalną przy pomocy zestawów „Umiem Czytać” nie jest skomplikowana. Zdarza się jednak, że w trakcie sesji napotykasz na różne trudności, które mogą powodować ograniczone efekty Twoich starań. Zachęcamy Cię więc do skorzystania z naszej wiedzy i doświadczeń w trakcie bezpłatnych konsultacji indywidualnych.

Ebooki z serii BilinguAll® za dwa tygodnie będą miały ścieżkę dźwiękową. Projekt nauki języka angielskiego za pomocą naszych książek wzbudził zainteresowanie lektorki Rachel Boot z Wielkiej Brytanii. Ogromnie się z tego cieszymy, gdyż Rachel jest absolutną profesjonalistką. Pracowała m.in. przy udźwiękowieniu filmowej produkcji słynnych "Opowieści z Narnii", "Robin Hooda", "Jamesa Bonda" ("Quantum of Solace") i "Sherlocka Holmesa" ("A Game of Shadows").

Z przyjemnością oglądamy prace nadsyłane w ramach konkursu „Globalne oczytanie”. Książeczki są ciekawe i bardzo pomysłowe, zarówno pod względem tekstów, jak i rysunków. Najbardziej cieszy nas to, że rodzice razem z dziećmi próbują swoich sił przy tworzeniu krótkich historii i mają przy tym dobrą zabawę.

BilinguAll - Personal Teacher jest serią pomocy dydaktycznych do nauki języka angielskiego, w skład których wchodzi aplikacja komputerowa oraz pełne humoru książeczki dla dzieci. Od teraz możesz pobrać ich wersje próbne z naszego serwisu internetowego.

BiliingAll® to aplikacja pomagająca w systematycznej i skutecznej nauce języka angielskiego dzieci. Niebawem będziesz mieć możliwość samodzielnego wypróbowania jej szerokich możliwości.

Jeżeli marzysz o byciu ilustratorem i chcesz się rozwijać współpracując z wydawnictwem, przyjdź na spotkanie i zobacz, w jaki sposób możesz rozwinąć z nami swoje talenty!

Drogi Rodzicu, jeśli Twoje dziecko lubi rysować a Ty masz pomysł na ciekawą książeczkę dla swojego malucha, zapraszamy Cię do udziału w konkursie "Globalne oczytanie". Jest to konkurs rodzinny, który ma na celu odkrywanie dziecięcych talentów. Chcemy też wspierać wczesną naukę czytania, dlatego najlepsze pomysły nagrodzimy naszymi zestawami.

Jest nam miło poinformować wszystkie osoby zainteresowane nauką czytania dzieci metodą globalną, że w sieci Internet pojawiła się nowa baza wiedzy poświęcona temu zagadnieniu i jest nią właśnie nasz oficjalny serwis internetowy.

Jest to pierwsza tego typu kampania skierowana do polskojęzycznych rodziców wychowujących dzieci za granicą. Jej organizatorem jest Stowarzyszenie Promocji Języka Polskiego za Granicą kierowane przez Dr Annę Martowicz.

Do listy współpracujących z nami szkół i przedszkoli dołączyło Polskie Centrum Kultury i Edukacji oraz Szkoła bez Granic w Edynburgu.

filmy_slider

Lekcja języka angielskiego przygotowana przez rodzica w programie BilinguAll®, który umożliwia szybkie tworzenie i edytowanie ciekawych lekcji, dostosowanych do potrzeb dziecka.

Oglądaj

Małe dzieci uczą się czytać równie łatwo, jak uczą się mówić. Wystarczy pokazywać im wyrazy i bawić się z nimi w układanie wyrażeń i zdań.

Oglądaj

Ala zaczęła czytać w wieku trzech lat. Zobacz jak rozwinęła w sobie tę umiejętność mając pięć lat.

Oglądaj

Mama ze Słowenii uczy córkę czytania po polsku. Na potrzeby filmów zestawy po pięć kart zostały pokazane bez zalecanej przerwy.

Oglądaj

Film o specyfice uczenia polskich dzieci za granicą, o wyzwaniach z jakimi zmagają się polskie szkoły w Szkocji.

Oglądaj

Metoda czytania globalnego stosowana jest z powodzeniem przez rodziców, jak i nauczycieli. Doskonale rozwija nie tylko umiejętność czytania ale również szeroko rozumiany potencjał intelektualny i ścieżkę wzrokową małych dzieci.

Oglądaj