Metodyka opracowania naszych pomocy do nauki czytania globalnego

Poznaj merytoryczne i praktyczne podstawy, które wykorzystaliśmy w procesie opracowywania pomocy dydaktycznych do nauki czytania globalnego dzieci, w języku polskim i angielskim.

Na samym początku staraliśmy się zebrać jak najwięcej informacji na temat tego, w jaki sposób małe dziecko przyswaja informacje, i jak oddziałują one na jego mózg. Każdy wypracowany przez nas efekt końcowy, konsultowany był z psychologami, logopedami i specjalistami wczesnej edukacji. Współpracowaliśmy między innymi z dr Jolantą Andrzejewską, współautorką programu wychowania przedszkolnego "Razem w przedszkolu" oraz ekspertami Pedagogiki Montessori.

Cenne dla nas były też doświadczenia zebrane przez neurologopedów, używających naszych materiałów w pracy z dziećmi, m.in. Anny Skrzypek-Woźniackiej.

Nasze podejście konsultowane było także z ekspertami z Instytutów Osiągania Ludzkich Możliwości w Filadelfii. Ich uwagi dotyczące istoty tego, jak mózg dziecka zapamiętuje informacje, były bardzo pomocne podczas dostosowywania naszych materiałów dydaktycznych do specyfiki języka polskiego.

W kolejnej fazie, opracowane przez nas karty i książeczki, trafiały w postaci próbek do wybranej grupy rodziców oraz dzieci. Okazało się, że informacje od rodziców i nauczycieli z pasją pracujących z dziećmi, były szczególnie praktyczne i cenne w tworzeniu kolejnych książeczek.

W procesie przygotowywania pomocy edukacyjnych, jako rodzice korzystaliśmy również z własnych doświadczeń. Drogą obserwacji rozwoju intelektualnego dzieci, sami odkrywaliśmy jednoznaczne prawidłowości, które zbiegały się ze znanymi nam ustaleniami psychologów czy naukowców zajmujących się neurodydaktyką. Zrozumieliśmy przez to, że najważniejszą zasadą podczas kształtowania osobowości małych dzieci jest szanowanie ich intelektu. W ten sposób nauczyliśmy się doceniać i korzystać z poczucia humoru dzieci, jak też ich błyskotliwości i nieustającej pasji poznawania rzeczywistości.

Kolejna zasada, jaką odkryliśmy, to potrzeba uczenia dzieci faktów poprzez podawanie konkretnych informacji. Należy przez to rozumieć konieczność wprowadzenia do procesu nauczania, i tych informacji, które są dziecku najbliższe, jak i tych, które są mu mniej znane. Trzeba przy tym uwzględnić, zarazem informacje proste, i te bardziej złożone. Dlatego właśnie, zgodnie z naszą metodą, małe dzieci najpierw poznają pojedyncze wyrazy, by w końcu dojść do etapu samodzielnego czytania swoich pierwszych książek. W pierwszej kolejności, powinny więc poznać słownictwo dotyczące ich samych oraz rodziny, natomiast potem słownictwo opisujące dalsze otoczenie. Przekazanie dziecku odpowiednio szerokiego zasobu słów jest jednak fragmentem szerszego procesu, w którym musieliśmy uwzględnić wprowadzenie kolejnych części mowy. Należało przy tym zachować właściwą kolejność, tj. przechodzenie od nazywania rzeczy i czynności (rzeczowniki, czasowniki), przez ich opisywanie (przymiotniki), po budowanie coraz bardziej złożonych wypowiedzi (pozostałe części mowy).

Naszym celem było stworzenie kursu kompletnego – kursu, który zapewni rodzicom lub nauczycielom odpowiednią ilość materiałów do pracy dydaktycznej. Takie podejście jest konieczne, zarówno przy nauce czytania, jak i w czasie poznawania języka obcego. W trakcie prac nad przygotowaniem naszych pomocy, uwzględnione zostały także odkrycia Tonego Buzana, dotyczące utrwalania wiedzy, oraz omawianych przez niego, różnych technik pamięciowych. Kolejną istotną inspiracją – zwłaszcza na etapie przygotowywania aplikacji komputerowej BilinguAll® – były dla nas praktyczne ustalenia w zakresie zależności pomiędzy przyswajaniem wiedzy przez dzieci, a rodzajami myślowymi, którymi się posługują. Te z kolei zaczerpnęliśmy z pracy Dawna Markowa i Anne Powell, zatytułowanej: „Twoje dziecko jest inteligentne”.

W czasie etapu przygotowywania pomocy dydaktycznych, z jednej strony, staraliśmy się uwzględniać najnowszy stan wiedzy z zakresu pedagogiki – w tym zwłaszcza neurodydaktyki wychodzącej na przeciw potrzebie uczenia w sposób zgodny z procesami zachodzącymi w mózgu dziecka – natomiast z drugiej strony, jako rodzice, chcieliśmy wprowadzić do naszych opracowań pierwiastek swoisty dla kontaktów z naszą córką. Otóż zadbaliśmy o możliwie jak największą ilość elementów ciekawych i humorystycznych, gdyż są one nie do przecenienia podczas pracy nad kształtowaniem konkretnych umiejętności dziecka.

Przejdź do następnego artykułu:
Pomoce do nauki czytania globalnego dla 2-3 letniego dziecka
Wróć do poprzedniego artykułu:
Idea stworzenia własnych pomocy do nauki czytania globalnego

Aktualności

Zapraszamy na darmowe warsztaty z czytania globalnego. Poprowadzimy je w ramach targów Świadomi Rodzice w lubelskiej GALI.

Autorka bloga "Makulka" stawia sobie za cel wyszukiwanie książek, które wspierają szeroko rozumiany rozwój dzieci. Sama uczy swoje dzieci czytania metodą globalną i szuka odpowiednich materiałów, wspierających tę naukę.

Czytanie globalne i matematykaW ostatnim czasie pracowaliśmy intensywnie nad przygotowaniem programu ukierunkowanego na nauczanie matematyki przy wsparciu metody Glenna Domana. Przeczytaj więcej o efektach naszych działań.

Jesteś zainteresowany uczestnictwem w naszych warsztatach? Chcesz by ich program był dostosowany przez nas do przypadku dziecka lub grupy dzieci, których uczysz czytania? Chętnie się tym zajmiemy. Dowiedz się więcej szczegółów z tego artykułu.

I właśnie z tej okazji pragniemy Życzyć Wam Wszystkim tego, co w tych Świętach Najlepsze i Wyjątkowe, a także wielu sukcesów w Nowym Roku 2016 i każdym kolejnym...

Specjalna oferta polega na połączeniu ebooków z audiobookami nagranymi przez native speakera. Naszym celem było wzbogacenie istniejących materiałów do nauki angielskiego o ścieżkę audio. Zależy nam na tym, żeby rodzic, który decyduje się na zakup naszego kursu, mógł mieć dostęp do wersji dźwiękowej za symboliczną złotówkę.

Warsztaty z czytania globalnego oraz matematyki w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Dzierżoniowie na Dolnym Śląsku. Cel: pomoc dzieciom, które nie były w stanie opanować czytania innymi metodami.

W naszym serwisie internetowym pojawił się nowy artykuł, który w szczegółach opisuje to, w jaki sposób program do nauki języka angielskiego BilinguAll wspiera naukę języka obcego, w oparciu o zasady metody Glenna Domana.

W czasie Otwarcia Business Link Lublin w dniu 22 grudnia 2014 przy ulicy Lipowej 4 odbyło się spotkanie dla osób zainteresowanych zdobyciem dofinansowania na rozwój własnego biznesu w ramach innowacyjnej przedsiębiorczości.

Chcemy podzielić się z Wami pierwszymi próbkami prac studentów Wydziału Artystycznego UMCS. Jak sami zobaczycie, są to zdolni ilustratorzy, którzy potrafią wczuć się w świat wyobraźni dzieci i doskonale rozumieją dziecięce poczucie humoru. Niektórzy z nich mają już doświadczenie w pracy dla wydawnictw i agencji reklamowych.

Oto kolejna partia nagrodzonych książek od najmłodszych czytelników, którzy odpowiedzieli na nasz konkurs przysyłając swoje prace.

Z przyjemnością prezentujemy książkę sześcioletniej Nataszy Balter i jej mamy, która zajęła drugie miejsce w konkursie "Globalne Oczytanie".

Za nami kolejne spotkanie ze studentami kierunków artystycznych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Z przyjemnością informujemy, że jury wybrało już zwycięzców konkursu "Globalne Oczytanie" realizowanego wspólnie z portalem "Czas Dzieci".

Przeczytaj relację mamy ze Szczecina, która opisuje, jak wraz ze swoim synkiem wykonała książeczkę pomogającą dziecku w nauce czytania. 

Nauka czytania dzieci metodą globalną przy pomocy zestawów „Umiem Czytać” nie jest skomplikowana. Zdarza się jednak, że w trakcie sesji napotykasz na różne trudności, które mogą powodować ograniczone efekty Twoich starań. Zachęcamy Cię więc do skorzystania z naszej wiedzy i doświadczeń w trakcie bezpłatnych konsultacji indywidualnych.

Ebooki z serii BilinguAll® za dwa tygodnie będą miały ścieżkę dźwiękową. Projekt nauki języka angielskiego za pomocą naszych książek wzbudził zainteresowanie lektorki Rachel Boot z Wielkiej Brytanii. Ogromnie się z tego cieszymy, gdyż Rachel jest absolutną profesjonalistką. Pracowała m.in. przy udźwiękowieniu filmowej produkcji słynnych "Opowieści z Narnii", "Robin Hooda", "Jamesa Bonda" ("Quantum of Solace") i "Sherlocka Holmesa" ("A Game of Shadows").

Z przyjemnością oglądamy prace nadsyłane w ramach konkursu „Globalne oczytanie”. Książeczki są ciekawe i bardzo pomysłowe, zarówno pod względem tekstów, jak i rysunków. Najbardziej cieszy nas to, że rodzice razem z dziećmi próbują swoich sił przy tworzeniu krótkich historii i mają przy tym dobrą zabawę.

BilinguAll - Personal Teacher jest serią pomocy dydaktycznych do nauki języka angielskiego, w skład których wchodzi aplikacja komputerowa oraz pełne humoru książeczki dla dzieci. Od teraz możesz pobrać ich wersje próbne z naszego serwisu internetowego.

BiliingAll® to aplikacja pomagająca w systematycznej i skutecznej nauce języka angielskiego dzieci. Niebawem będziesz mieć możliwość samodzielnego wypróbowania jej szerokich możliwości.

Jeżeli marzysz o byciu ilustratorem i chcesz się rozwijać współpracując z wydawnictwem, przyjdź na spotkanie i zobacz, w jaki sposób możesz rozwinąć z nami swoje talenty!

Drogi Rodzicu, jeśli Twoje dziecko lubi rysować a Ty masz pomysł na ciekawą książeczkę dla swojego malucha, zapraszamy Cię do udziału w konkursie "Globalne oczytanie". Jest to konkurs rodzinny, który ma na celu odkrywanie dziecięcych talentów. Chcemy też wspierać wczesną naukę czytania, dlatego najlepsze pomysły nagrodzimy naszymi zestawami.

Jest nam miło poinformować wszystkie osoby zainteresowane nauką czytania dzieci metodą globalną, że w sieci Internet pojawiła się nowa baza wiedzy poświęcona temu zagadnieniu i jest nią właśnie nasz oficjalny serwis internetowy.

Jest to pierwsza tego typu kampania skierowana do polskojęzycznych rodziców wychowujących dzieci za granicą. Jej organizatorem jest Stowarzyszenie Promocji Języka Polskiego za Granicą kierowane przez Dr Annę Martowicz.

Do listy współpracujących z nami szkół i przedszkoli dołączyło Polskie Centrum Kultury i Edukacji oraz Szkoła bez Granic w Edynburgu.

filmy_slider

Lekcja języka angielskiego przygotowana przez rodzica w programie BilinguAll®, który umożliwia szybkie tworzenie i edytowanie ciekawych lekcji, dostosowanych do potrzeb dziecka.

Oglądaj

Małe dzieci uczą się czytać równie łatwo, jak uczą się mówić. Wystarczy pokazywać im wyrazy i bawić się z nimi w układanie wyrażeń i zdań.

Oglądaj

Ala zaczęła czytać w wieku trzech lat. Zobacz jak rozwinęła w sobie tę umiejętność mając pięć lat.

Oglądaj

Mama ze Słowenii uczy córkę czytania po polsku. Na potrzeby filmów zestawy po pięć kart zostały pokazane bez zalecanej przerwy.

Oglądaj

Film o specyfice uczenia polskich dzieci za granicą, o wyzwaniach z jakimi zmagają się polskie szkoły w Szkocji.

Oglądaj

Metoda czytania globalnego stosowana jest z powodzeniem przez rodziców, jak i nauczycieli. Doskonale rozwija nie tylko umiejętność czytania ale również szeroko rozumiany potencjał intelektualny i ścieżkę wzrokową małych dzieci.

Oglądaj