Jak stosować metodę czytania globalnego w zależności od wieku Twojego dziecka?

Każde dziecko rozwija się indywidualnie, dlatego podział wiekowy jest tylko wskazówką, jak należy je uczyć czytania metodą globalną. Przede wszystkim, dziecko należy obserwować. Jeśli jest na wyższym lub niższym etapie rozwoju niż wskazywałby na to wiek, wówczas modyfikujemy sposób nauczania.

Czytanie globalne - noworodek

Dzieci po urodzeniu mają niedojrzałą ścieżkę wzrokową i przez pierwsze miesiące nie widzą zbyt wyraźnie. Dla nich doskonałym pomysłem jest pokazywanie kontrastowych kart do stymulacji wzroku. Są to obrazki o wyraźnych konturach, na początku czarno-białe, później z dodatkiem innych kolorów (np. czerwonego, żółtego). Można je dziecku powiesić przy łóżeczku i na ścianie. Takie wyraźne obrazy, w przeciwieństwie do pastelowych, rozmytych kolorów, są dla niego zachętą do ćwiczenia wzroku.

Czytanie globalne - niemowlę (3-12 miesięcy)

Dziecko intensywnie uczy się mówić i podobnie będzie przyswajać pokazywane mu wyrazy. Co więcej, nauka czytania w tak wczesnym okresie przyspiesza jego mowę i poszerza słownictwo.

Na tym etapie skupiamy się na pojedynczych wyrazach, pokazując je dziecku jak najczęściej w ciągu dnia. Oczywiście nie oczekuj, że zacznie je czytać na głos. Mowa rozwinie się później niż umiejętność czytania.

Kluczowe zasady:

  • Sesje są krótkie i częste.
  • Pokazujemy słowa bardzo szybko i często dodajemy kolejne.

O ile dziecku, które jeszcze się nie przemieszcza, mogliśmy pokazywać dużo słów za jednym razem, to półroczny bobas zaczyna eksplorować otoczenie wokół i dlatego sesje muszą być maksymalnie krótkie.

Zaczynamy naukę od tego, co jest najbliższe dziecku, czyli od części ciała, imion członków rodziny, słownictwa domowego (jedzenie, sprzęty, przedmioty dziecka, zwierzęta, czynności dziecka).

Wielkość czcionki jest tutaj istotna, wyrazy powinny mieć ok. 7.5-8cm wysokości.

Czytanie globalne - małe dziecko (12-18 miesięcy)

Dziecko nabiera wprawy w poruszaniu się. Aktywność fizyczna jest dla niego szczególnie ważna. Przygotujmy się na to, że nie będzie w stanie oglądać od razu kilku wyrazów na raz. Podstawowa zasada to kończenie sesji zawsze w tym momencie, w którym widzimy, że dziecko chce już skończyć.

Dla tak aktywnego dziecka optymalne może być pokazywanie 2-3 kart za jednym razem. Najlepiej jeśli nasz program będzie opierał się na wielu bardzo krótkich sesjach. Małe dzieci mają ogromną potrzebę badania otoczenia. Mogą chcieć brać pokazywane karty do ust, drzeć itp. Nie oburzajmy się, tylko pokazujmy je tak, by były poza zasięgiem dziecka. Niektórzy rodzice wykorzystują moment, kiedy dziecko siedzi w krzesełku przy stole albo w kąpieli.

Kluczowe dla tego etapu rozwoju umysłowego dziecka, jest stosowanie pojedynczych wyrazów i wyrażeń. Ponieważ maluch jest stale w ruchu, jest mu trudno na dłużej skupić swoją uwagę. Nie eliminuje to jednak możliwości przechodzenia z nim przez wszystkie etapy nauczania, z zastosowaniem książeczek włącznie.

Pokazujemy dziecku wyrazy z najbliższego otoczenia. Wprowadzamy też przymiotniki z użyciem przeciwieństw (duży-mały, wesoły-smutny), które umożliwiają tworzenie wyrażeń. Pamiętamy o stosowaniu form w rodzaju męskim, żeńskim i nijakim. Dzięki temu tworzone wyrażenia dają możliwość stosowania wszystkich wcześniej poznanych rzeczowników, np. wesoły tata, uśmiechnięta mama, zielone krzesło itp.

Zależnie od wieku i etapu rozwoju dziecka, można do wyrazów z przymiotnikami dodawać obrazki (np. kolory) – zwłaszcza podczas sesji komputerowych. Istotne jest to, żeby najpierw pokazać wyraz a potem ilustrację, tak by nie odciągała ona uwagi od tekstu.

Więcej na temat sesji komputerowych podczas nauki globalnego czytania znajdziesz w artykule: Komputer jako narzędzie do nauki globalnego czytania.

Czytanie globalne - małe dziecko (18-30 miesięcy)

Półtoraroczne dziecko ma już swoje preferencje i lubi decydować o tym, czym się zajmuje. Dlatego kluczowe jest staranne dobieranie słów – szczególnie na początku nauki. Wybierz więc takie słowa, które będą ciekawe dla twojego dziecka. Wszystkie inne pokażesz mu później, kiedy już przyzwyczai się do codziennych sesji. Jeśli w ciągu dnia dziecko pyta o jakieś rzeczy lub zjawiska, trzeba je uwzględnić w pokazywanym słownictwie. Najłatwiej będzie to zrobić modyfikując lekcje pokazywane w komputerze.

Pamiętaj – zaczynaj stopniowo. Pierwszego dnia pokaż tylko jeden zestaw pięciu wyrazów. Co kilka dni dodawaj kolejną grupę wyrazów. Wykorzystaj momenty, kiedy dziecko jest w dobrym nastroju. Staraj się, żeby sesje były zabawne. Tak dobieraj wyrażenia i zdania, by dziecko chciało je oglądać i śmiało się razem z Tobą.

Kolejna zasada – jak najszybciej przejdź do wyrażeń dwuwyrazowych oraz prostych zdań, dając dziecku wystarczającą ilość wyrazów do ich zrozumienia. Dla takiego dziecka najbardziej odpowiednie są zestawy kart z poziomu 1, np. książeczka „Urodziny”, która składa się z prostych zdań. Do jej samodzielnego przeczytania, Twoje dziecko potrzebuje tylko 24 wyrazy. Wyrazy są zabawne, choć nadal dotyczą najbliższego otoczenia dziecka. W tym wieku można już wprowadzać słownictwo dotyczące emocji, a także bardziej wyszukane przymiotniki i przysłówki. Warto pytać dziecko, jakie słowa chciałoby zobaczyć.

W przypadku dzieci poniżej 2 roku życia, wyrazy powinny mieć ok. 5,5 - 6 cm wysokości.

Czytanie globalne - małe dziecko (3-4 lata)

Dziecko w wieku przedszkolnym nie jest już tak otwarte na to, czego się uczy, i w jaki sposób się uczy. Nadal przyswaja wiedzę bardzo szybko, lecz nie tak szybko jak niemowlę. Z całej nauki czytania najbardziej interesuje je czytanie książek. Tymczasem musi zacząć od pierwszego etapu, czyli pojedynczych wyrazów.

Im starsze dziecko, tym szybciej przechodzimy od wyrazów do wyrażeń i zdań tak, by dziecko jak najszybciej mogło użyć poznane słowa w nowym kontekście, samodzielnie czytając książeczki. Najpierw jednak, każdy wyraz musi być wielokrotnie powtórzony w formie wyrażeń oraz zdań prostych i złożonych. Bardzo ważne jest wywołanie u dziecka swobodnego podejścia do nauki, poprzez nastawienie na zabawę. Pamiętamy również o codziennym wprowadzaniu nowych wyrazów.

Po to by nauka była atrakcyjna, należy jeszcze staranniej dobierać słowa. Dziecko powinno razem z Tobą współdecydować, jakich wyrazów będzie się uczyć. Oczywiście możesz również zaskakiwać je nieznanymi a przez to, intrygującymi słowami. Na przykład, ucząc dziecko kolorów, zamiast tych podstawowych, wykorzystaj bardziej wyszukane barwy: kanarkowy, morski, miedziany, liliowy itp. W ten sposób utrzymasz zainteresowanie dziecka i wzbogacisz jego słownictwo.

Warto łączyć pokazywanie wyrazów z wiedzą encyklopedyczną z obszaru zainteresowań Twojego dziecka. Możesz na przykład stworzyć prezentację logotypów marek samochodowych połączonych ze zdjęciami modeli aut, czy też – jeżeli dziecko się tym interesuje – prezentację rodzajów bakterii.

Czytanie globalne - dziecko 4-6-letnie

Dziecko, które jest w wieku przedszkolnym, nadal może bardzo szybko nauczyć się czytać. Znacznie szybciej niż siedmiolatek. Jednak, nie będzie uczyło się w tak zawrotnym tempie, jak dziecko roczne czy dwuletnie.

Większość dzieci w tym wieku potrafi rozpoznawać wyrazy ze swojego otoczenia bez wcześniejszej pomocy rodziców, np. własne imię, marki reklamowane w telewizji itd. Chce samodzielnie czytać książki i ta umiejętność jest dla niego powodem do dumy. Możemy więc dać mu wspaniały prezent w postaci umiejętności szybkiego czytania, jeśli będziemy uwzględniać jego zainteresowania.

Czteroletnie dziecko jest żądne wiedzy, zadaje mnóstwo pytań i ma dużo do powiedzenia. Dlatego jeszcze bardziej niż 3-latek, powinno uczestniczyć w tworzeniu swojego programu czytania. Podczas przygotowywania sesji należy razem z nim ustalić, o czym chce się uczyć. Wybieraj słowa, które zaciekawią dziecko. Wykorzystuj mniej znane i bardziej wyszukane synonimy, np. zamiast „szybki” – „gwałtowny”, „dziarski”, „skoczny”, „zwinny”, „rwący”.

Dwu i trzyletnie dzieci mogą mieć ochotę do głośnego powtarzania lub wykrzykiwania słyszanych słów. Nie zabraniamy im tego, jeśli tylko chcą. Nie powinniśmy natomiast zachęcać dzieci do głośnego czytania. Dlaczego? Ponieważ to bardzo spowalnia tempo czytania, a co za tym idzie, zmniejsza rozumienie czytanego tekstu. Jest to męczące i nienaturalne. Jak słusznie zauważa Doman „czytanie odbywa się za pośrednictwem oczu i drogi wzrokowej a nie ust i aparatu mowy”, dlatego pozwól swojemu dziecku czytać po cichu.

Podsumowując, im starsze dziecko, tym:

  • wolniej przyswaja nowe fakty (pojedyncze wyrazy);
  • szybciej chce przejść do czytania książek;
  • ciekawsze powinno być słownictwo;
  • częściej trzeba z nim uzgadniać, czego chce się uczyć.

Nie obawiaj się pokazywać dziecku trudnych wyrazów. Dzieci w wieku 3-4 lat, nie muszą ograniczać się do słów takich jak „oko” czy „mak”, a według wielu logopedów, wręcz nie powinny. Nie tylko dlatego, że takie proste wyrazy są dla nich mało ciekawe. Dzieci uczą się globalnie, czyli nie potrzebują składać wyrazów z głosek lub sylab. One te wyrazy postrzegają całościowo. Robią im „zdjęcie” (wykorzystują pamięć fotograficzną). Im ciekawszy wyraz, tym chętniej dziecko go zapamięta. Być może, nie będzie w stanie od razu poprawnie go wymówić, ale rozpozna bez problemu. Zwróćmy uwagę, jak fenomenalną pamięć wzrokową mają małe dzieci. Trzylatek jest w stanie z daleka odróżnić marki samochodów, rozpoznaje szyldy reklamowe i nazwy znanych firm.

Przejdź do następnego artykułu:
Jak stosować metodę globalnego czytania w przypadku rodzeństwa?

Wróć do poprzedniego artykułu:
Znudzenie dziecka podczas nauki czytania metodą globalną

Aktualności

Zapraszamy na darmowe warsztaty z czytania globalnego. Poprowadzimy je w ramach targów Świadomi Rodzice w lubelskiej GALI.

Autorka bloga "Makulka" stawia sobie za cel wyszukiwanie książek, które wspierają szeroko rozumiany rozwój dzieci. Sama uczy swoje dzieci czytania metodą globalną i szuka odpowiednich materiałów, wspierających tę naukę.

Czytanie globalne i matematykaW ostatnim czasie pracowaliśmy intensywnie nad przygotowaniem programu ukierunkowanego na nauczanie matematyki przy wsparciu metody Glenna Domana. Przeczytaj więcej o efektach naszych działań.

Jesteś zainteresowany uczestnictwem w naszych warsztatach? Chcesz by ich program był dostosowany przez nas do przypadku dziecka lub grupy dzieci, których uczysz czytania? Chętnie się tym zajmiemy. Dowiedz się więcej szczegółów z tego artykułu.

I właśnie z tej okazji pragniemy Życzyć Wam Wszystkim tego, co w tych Świętach Najlepsze i Wyjątkowe, a także wielu sukcesów w Nowym Roku 2016 i każdym kolejnym...

Specjalna oferta polega na połączeniu ebooków z audiobookami nagranymi przez native speakera. Naszym celem było wzbogacenie istniejących materiałów do nauki angielskiego o ścieżkę audio. Zależy nam na tym, żeby rodzic, który decyduje się na zakup naszego kursu, mógł mieć dostęp do wersji dźwiękowej za symboliczną złotówkę.

Warsztaty z czytania globalnego oraz matematyki w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Dzierżoniowie na Dolnym Śląsku. Cel: pomoc dzieciom, które nie były w stanie opanować czytania innymi metodami.

W naszym serwisie internetowym pojawił się nowy artykuł, który w szczegółach opisuje to, w jaki sposób program do nauki języka angielskiego BilinguAll wspiera naukę języka obcego, w oparciu o zasady metody Glenna Domana.

W czasie Otwarcia Business Link Lublin w dniu 22 grudnia 2014 przy ulicy Lipowej 4 odbyło się spotkanie dla osób zainteresowanych zdobyciem dofinansowania na rozwój własnego biznesu w ramach innowacyjnej przedsiębiorczości.

Chcemy podzielić się z Wami pierwszymi próbkami prac studentów Wydziału Artystycznego UMCS. Jak sami zobaczycie, są to zdolni ilustratorzy, którzy potrafią wczuć się w świat wyobraźni dzieci i doskonale rozumieją dziecięce poczucie humoru. Niektórzy z nich mają już doświadczenie w pracy dla wydawnictw i agencji reklamowych.

Oto kolejna partia nagrodzonych książek od najmłodszych czytelników, którzy odpowiedzieli na nasz konkurs przysyłając swoje prace.

Z przyjemnością prezentujemy książkę sześcioletniej Nataszy Balter i jej mamy, która zajęła drugie miejsce w konkursie "Globalne Oczytanie".

Za nami kolejne spotkanie ze studentami kierunków artystycznych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Z przyjemnością informujemy, że jury wybrało już zwycięzców konkursu "Globalne Oczytanie" realizowanego wspólnie z portalem "Czas Dzieci".

Przeczytaj relację mamy ze Szczecina, która opisuje, jak wraz ze swoim synkiem wykonała książeczkę pomogającą dziecku w nauce czytania. 

Nauka czytania dzieci metodą globalną przy pomocy zestawów „Umiem Czytać” nie jest skomplikowana. Zdarza się jednak, że w trakcie sesji napotykasz na różne trudności, które mogą powodować ograniczone efekty Twoich starań. Zachęcamy Cię więc do skorzystania z naszej wiedzy i doświadczeń w trakcie bezpłatnych konsultacji indywidualnych.

Ebooki z serii BilinguAll® za dwa tygodnie będą miały ścieżkę dźwiękową. Projekt nauki języka angielskiego za pomocą naszych książek wzbudził zainteresowanie lektorki Rachel Boot z Wielkiej Brytanii. Ogromnie się z tego cieszymy, gdyż Rachel jest absolutną profesjonalistką. Pracowała m.in. przy udźwiękowieniu filmowej produkcji słynnych "Opowieści z Narnii", "Robin Hooda", "Jamesa Bonda" ("Quantum of Solace") i "Sherlocka Holmesa" ("A Game of Shadows").

Z przyjemnością oglądamy prace nadsyłane w ramach konkursu „Globalne oczytanie”. Książeczki są ciekawe i bardzo pomysłowe, zarówno pod względem tekstów, jak i rysunków. Najbardziej cieszy nas to, że rodzice razem z dziećmi próbują swoich sił przy tworzeniu krótkich historii i mają przy tym dobrą zabawę.

BilinguAll - Personal Teacher jest serią pomocy dydaktycznych do nauki języka angielskiego, w skład których wchodzi aplikacja komputerowa oraz pełne humoru książeczki dla dzieci. Od teraz możesz pobrać ich wersje próbne z naszego serwisu internetowego.

BiliingAll® to aplikacja pomagająca w systematycznej i skutecznej nauce języka angielskiego dzieci. Niebawem będziesz mieć możliwość samodzielnego wypróbowania jej szerokich możliwości.

Jeżeli marzysz o byciu ilustratorem i chcesz się rozwijać współpracując z wydawnictwem, przyjdź na spotkanie i zobacz, w jaki sposób możesz rozwinąć z nami swoje talenty!

Drogi Rodzicu, jeśli Twoje dziecko lubi rysować a Ty masz pomysł na ciekawą książeczkę dla swojego malucha, zapraszamy Cię do udziału w konkursie "Globalne oczytanie". Jest to konkurs rodzinny, który ma na celu odkrywanie dziecięcych talentów. Chcemy też wspierać wczesną naukę czytania, dlatego najlepsze pomysły nagrodzimy naszymi zestawami.

Jest nam miło poinformować wszystkie osoby zainteresowane nauką czytania dzieci metodą globalną, że w sieci Internet pojawiła się nowa baza wiedzy poświęcona temu zagadnieniu i jest nią właśnie nasz oficjalny serwis internetowy.

Jest to pierwsza tego typu kampania skierowana do polskojęzycznych rodziców wychowujących dzieci za granicą. Jej organizatorem jest Stowarzyszenie Promocji Języka Polskiego za Granicą kierowane przez Dr Annę Martowicz.

Do listy współpracujących z nami szkół i przedszkoli dołączyło Polskie Centrum Kultury i Edukacji oraz Szkoła bez Granic w Edynburgu.

filmy_slider

Lekcja języka angielskiego przygotowana przez rodzica w programie BilinguAll®, który umożliwia szybkie tworzenie i edytowanie ciekawych lekcji, dostosowanych do potrzeb dziecka.

Oglądaj

Małe dzieci uczą się czytać równie łatwo, jak uczą się mówić. Wystarczy pokazywać im wyrazy i bawić się z nimi w układanie wyrażeń i zdań.

Oglądaj

Ala zaczęła czytać w wieku trzech lat. Zobacz jak rozwinęła w sobie tę umiejętność mając pięć lat.

Oglądaj

Mama ze Słowenii uczy córkę czytania po polsku. Na potrzeby filmów zestawy po pięć kart zostały pokazane bez zalecanej przerwy.

Oglądaj

Film o specyfice uczenia polskich dzieci za granicą, o wyzwaniach z jakimi zmagają się polskie szkoły w Szkocji.

Oglądaj

Metoda czytania globalnego stosowana jest z powodzeniem przez rodziców, jak i nauczycieli. Doskonale rozwija nie tylko umiejętność czytania ale również szeroko rozumiany potencjał intelektualny i ścieżkę wzrokową małych dzieci.

Oglądaj