Warsztaty z Czytania Globalnego na Śląsku

Co wpływa na efektywność nauki? Czym jest umiejętność czytania dla dziecka niepełnosprawnego? W jaki sposób ruch naprzemienny wpływa na pracę mózgu?

Odpowiedzi na te oraz inne pytania, dotyczące nauczania dzieci niepełnosprawnych, zostały udzielone w trakcie warsztatów z czytania globalnego w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Dzierżoniowie na Dolnym Śląsku.

Głównym powodem - jak powiedział prezes Stowarzyszenia „Pomost” Aleksander Fulara - dla którego nauczycielom zależało na szkoleniu z czytania globalnego było to, że wszystkie inne metody przez nas używane, były niewystarczające dla wszystkich naszych uczniów. W odniesieniu do dzieci ze specjalnymi potrzebami metoda sylabowa, czy typowo szkolne podejście oparte o naukę głoskowania okazały się niewystarczająco skuteczne.

W efektywnym uczeniu czytania oraz rozwijaniu kompetencji matematycznych kluczowe jest integralne podejście do rozwoju dziecka. Jeśli jeden z etapów rozwoju ulegnie skróceniu, to będą widoczne niekorzystne efekty. Na przykład dziecko, które nie raczkowało lub raczkowało zbyt krótko będzie miało nie tylko problemy z koordynacją ruchów, ale także z nauką czytania i ortografią. [Zobacz: G.Doman, Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu, 1996].

W trakcie szkolenia, piętnastu nauczycieli w sposób praktyczny nabywało umiejętność posługiwania się kartami do czytania globalnego. Kolejnym etapem było tworzenie wyrażeń oraz zdań na bazie kursu czytania „Olo i Mimi”. Ostatnim etapem była nauka posługiwania się książkami, ze specjalnie powiększoną czcionką. Lepsza widoczność tekstu ma znaczenie nie tylko w przypadku nauki małych dzieci, lecz także dzieci starszych ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.

Na koniec, uczestnicy szkolenia mogli przekonać się „na własnej skórze”, w jaki sposób można popełnić błędy i jak łatwo ich uniknąć, aby nauka czytania i liczenia była dla dzieci ciekawa i przyjemna.

 

Aktualności
filmy_slider

Lekcja języka angielskiego przygotowana przez rodzica w programie BilinguAll®, który umożliwia szybkie tworzenie i edytowanie ciekawych lekcji, dostosowanych do potrzeb dziecka.

Oglądaj

Małe dzieci uczą się czytać równie łatwo, jak uczą się mówić. Wystarczy pokazywać im wyrazy i bawić się z nimi w układanie wyrażeń i zdań.

Oglądaj

Ala zaczęła czytać w wieku trzech lat. Zobacz jak rozwinęła w sobie tę umiejętność mając pięć lat.

Oglądaj

Mama ze Słowenii uczy córkę czytania po polsku. Na potrzeby filmów zestawy po pięć kart zostały pokazane bez zalecanej przerwy.

Oglądaj

Film o specyfice uczenia polskich dzieci za granicą, o wyzwaniach z jakimi zmagają się polskie szkoły w Szkocji.

Oglądaj

Metoda czytania globalnego stosowana jest z powodzeniem przez rodziców, jak i nauczycieli. Doskonale rozwija nie tylko umiejętność czytania ale również szeroko rozumiany potencjał intelektualny i ścieżkę wzrokową małych dzieci.

Oglądaj